ترکیه: «سر» خاشقچی به «ریاض» منتقل شده است

وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» به نقل از یک مسئول ترکیه‌ای که نامش را فاش نکرد نوشت، اطلاعات جدیدی که مقامات ترکیه درباره سرنوشت جسد جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار معروف سعودی که در کنسولگری کشورش در استانبول به دست یک تیم ترور سعودی مرتبط با دفتر ولی‌عهد سعودی ترور شد، به دست آورده‌اند، نشان می دهد سر جمال به ریاض منتقل شده است.

این مقام مسئول گفت: اطلاعات نشان می‌دهد که سر جمال خاشقچی (جدا شده) و به ریاض منتقل شده و سایر اجزای جسد او در ترکیه است. تیم تحقیق ترکیه، نمونه‌هایی به دست آورده که نشان می‌دهد جسد را از بین‌ برده‌اند اما مقامات ترکیه منتظر پاسخ رسمی مقامات سعودی هستند تا توضیح دهند که سرنوشت جسد چه شده و کجا و چطور [قاتلان] خود را از آن خلاص کرده‌اند».

این مقام ترکیه‌ای توضیح داد «بعد از قتل و قطعه‌قطعه کردن جسد توسط تیم ترور سعودی، هنوز روشن نیست که سر جمال خاشقچی چطور به عربستان منتقل شده، از مسیر هوایی، زمینی یا دریایی».

این مسئول ترکیه‌ای به «ماهر مطرب» محافظ شخصی محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی اشاره کرد و گفت «ماهر مطلب، محافظ شخصی ولی‌عهد سعودی یکی از عناصر اصلی است که این جنایت را مرتکب شده‌اند. او گذرنامه دیپلماتیک دارد، برای همین، چمدان او هنگام ترک فرودگاه آتاتورک تفتیش نشد. همچنین هواپیمای اختصاصی که او را آورده بود به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازرسی نشد».

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی که زمانی همکاری استخبارات عربستان بود و بعد از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، عربستان را به مقصد آمریکا ترک کرد، دوم اکتبر گذشته بعد از مراجعه دوم به کنسولگری سعودی در استانبول، دیگر از آنجا خارج نشد و بعد از آن مقامات ترکیه اعلام کردند که او در آنجا کشته و تکه‌تکه شده است. هر چند عربستان در ابتدا اطلاع از سرنوشت او را انکار می‌کرد اما سرانجام سه هفته بعد تحت فشار افکار عمومی ناچار شد اذعان کند که خاشقچی در کنسولگری کشته شده است.

پنجشنبه گذشته، دادستانی سعودی در اطلاعیه‌ای جدید، سرانجام به تکه‌تکه شدن خاشچقی نیز اذعان کرد و مدعی شد که مسئولیت این پرونده بر عهده نایب رئیس سازمان اطلاعات سعودی یعنی «احمد عسیری» است که بعد از ماجرای خاشقچی، از سمت خود برکنار شده است. دادستانی سعودی اعلام کرد که تحت نظر نایب رئیس سازمان استخبارات تیمی برای بازگرداندن خاشقچی به ترکیه رفته و بعد از ناامیدی از بازگرداندن آن از طریق «مذاکره» و «زور» نهایتا سرتیم مأموریت به این نتیجه رسیده که او را بکشد.

عربستان هرگونه ارتباط میان این پرونده با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی را انکار می‌کند اما عاملان اصلی این پرونده، از نزدیکان محمد بن سلمان هستند. احمد عسیری فرد کاملا نزدیک به بن سلمان، سعود القطحانی مشاور دربار و ماهر مطرب محافظ شخصی محمد بن سلمان از جمله این افراد هستند.

این منبع ترکیه‌ای همچنین اعلام کرد که «اطلاعات موجود نزد ترکیه که برخی سران جهانی و دستگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی نیز از آن مطلع شده‌اند، سبب شوکه شدن کسانی شده که از این اطلاعات با خبر شده‌اند زیرا جنایتی بسیار وحشیانه است... هنوز ترکیه اطلاعات بیشتری در اختیار دارد که از آن پرده بر نداشته است».

این مسئول ترکیه‌ای در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین توضیح داد که «اطلاعات مربوط به انتقال سر جمال به ریاض، دلیل محکومیتی جدید علیه ولی‌عهد سعودی محمد بن سلمان است بخصوص که تأکید می‌کند که ارسال سر جسد به ریاض و تسهیل رسیدن آن با دستورات از رده بالا بوده است...».

عربستان برای مبرا کردن ولی‌عهد این کشور تاکنون روایات متناقضی از پرونده ارائه کرده است. هر چند در ابتدا تأکید می‌کرد که خاشقچی از کنسولگری خارج شده، اما سه هفته بعد اعلام کرد که او در کنسولگری کشته شده. ابتدا اعلام شد بر اثر درگیری کشته شده، بعدا اعلام کرد که او خفه شده است و سرانجام پنجشنبه گذشته گفت که با مواد بیهوش‌کننده که مقدارش زیاد بوده، کشته شده سپس بدنش تکه‌تکه شده است.

ریاض تاکنون اعلام کرد که یازده متهم در حال بازجویی هستند که پنج نفرشان عوامل اصلی هستند و دادستان برای آنان درخواست اعدام کرده است.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز پنجشنبه در واکنش به بیانیه دادستانی سعودی اعلام کرد که توضیحات مقامات سعودی قانع‌کننده نیست و باید روشن شود که چه کسانی آمریت اصلی قتل را بر عهده داشته‌اند.

دردسر برای دولت ترامپ

همزمان با این خبرها، روزنامه نیویورک تایمز از بحران بزرگ برای دولت دونالد ترامپ خبر داد و علت آن را محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی ذکر کرد و توضیح داد که این بحران پس از آن به چشم می‌خورد که دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا به این ارزیابی رسیده است که محمد بن سلمان مسئول اول قتل جمال خاشقچی است؛ کسی که دولت ترامپ زیاد روی آن تکیه کرده و آن را متحد قابل اعتماد خود می‌داند.

بامداد شنبه روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع آمریکایی‌ گزارش کرد، ارزیابی سازمان سیا این است که بر خلاف ادعاهای حکومت سعودی مبنی بر اینکه محمد بن سلمان نقشی در قتل خاشقچی نداشته، او دستور این ترور را صادر کرده است.

ارزیابی سیا که مقام‌های آمریکایی می‌گویند اطمینان بالایی به آن دارند، تا به امروز آشکارترین شواهدی است که ولی‌عهد جوان رژیم سعودی را به این پرونده ترور جنجالی گره می‌زند.

ارزیابی جدید سازمان سیا بر اساس ادله جدید از جمله ردیابی یک مکالمه تلفنی یکی از اعضای تیم ترور و یکی از معاونان محمد بن سلمان است که در این مکالمه گفته «به رئیست خبر بده که مأموریت انجام شد».

طبق این گزارش، ادله جدید تحرکات محمد بن سلمان را نشان می‌دهد که تلاش کرده جمال خاشقچی را به عربستان بکشاند و گفته می‌شود خالد بن سلمان سفیر عربستان در آمریکا نیز که اکنون به ریاض برگشته، در آن دخیل است.

 «خالد بن سلمان آل سعود» پسر شاه سعودی و سفیر ریاض در واشنگتن، در توییتر خود اعلام کرد که هیچ‌گاه با «جمال خاشقچی» تلفنی صحبت نکرده است. خالد این موضع را در واکنش به آنچه در رسانه‌های آمریکایی درباره نقش او در طرح قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد دولت سعودی و مقیم آمریکا گزارش کرده‌اند، اتخاذ کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست که خاشقچی با آن همکاری می‌کرد، به نقل از منابعی خبر داده بود که خالد به طرح کشاندن خاشقچی به ترکیه، جایی که در آنجا کشته شد، نقش داشته است.

خالد در توییترش نوشت: همانطور که به روزنامه واشنگتن‌پست گفتیم، آخرین تماس میان من و آقای خاشقچی متنی و در تاریخ 26 اکتبر 2017 بوده است. هیچ وقت تلفنی با او صحبت نکرده‌ام و قطعا به او پیشنهاد نکرده‌ام که به ترکیه برود، به هر دلیلی که باشد. از دولت آمریکا می‌خواهم اگر اطلاعاتی در خصوص این ادعا در اختیار دارد، منتشر کند».

افکار عمومی در آمریکا پس از قتل جمال خاشقچی، به سعودی‌ها بشدت منفی شده است و سیاست‌مداران آمریکایی چاره‌ای جز پاسخ‌گویی به افکار عمومی در راستای برخورد با ریاض ندارند. با این حال، به نظر می‌رسد دولت آمریکا قصد دارد ریاض را چون یک متحد حفظ کند. روز پنجشنبه، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گفت که واشنگتن برای مقابله با ایران شریکی بهتر از عربستان سعودی ندارد و بدون سعودی‌ها نمی‌توانست آنچه را امروز [علیه ایران] انجام می‌دهد، انجام دهد.

شبکه خبری الجزیره نیز روز جمعه خبر داد که نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی طرحی را برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی به کنگره این کشور برده‌اند. الجزیره تاکنون جزئیات بیشتری از طرح مزبور منتشر نکرده و نگفته کدام نمایندگان کنگره این طرح را ارائه کرده‌اند.