مرگ ماهانه ۱۰۰ آواره سوری در اردوگاه «الرکبان»

وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد ماهانه بیش از ۱۰۰ آواره سوری به دلیل بیماری و کمبود خدمات درمانی جان خود را در اردوگاه الرکبان از دست می‌دهند.

اردوگاه الرکبان در منطقه عاری از سلاح و در نزدیکی مرز سوریه و عراق، در ۲۹۰ کیلومتری شمال شرق اردن است که با آغاز بحران سوریه و حضور تروریست‌های داعش در این کشور چندین هزار نفر به آن پناه برده‌اند.

سرگئی گرابچاک، نماینده وزارت بهداشت روسیه در نشست مشترک دفتر ریاست جمهوری روسیه و سوریه که درباره بازگشت پناهندگان بود، گفت: به علت اوضاع وخیم بهداشتی در اردوگاه الرکبان احتمال انتشار بیماری‌های واگیردار و میکروبی-عفونی بسیار زیاد است چرا که پناهندگان خدمات درمانی و بهداشتی لازم را دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: تنها در ماه میلادی گذشته بیش از ۱۰۰ نفر در این اردوگاه جان باختند.

چندی پیش «امین عوض» مدیر دفتر سازمان ملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کمیساریاری عالی پناهندگان گفت: اردوگاه پناهندگان الرکبان در سوریه نمی‌تواند همیشه فعالیت داشته باشد و باید راه حلی را بیابیم تا آوارگان به خانه هایشان بازگردند.

این در حالی است که مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه چندی پیش اعلام کرد مخالفت طرف آمریکایی با تضمین امنیت منطقه اطراف پایگاه التنف باعث تأخیر در رسیدن کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه الرکبان شده است.

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود در جلسه این کشور با اردن تلاش‌هایی جهت دستیابی به راه حلی برای این معضل صورت گرفت، اما درباره چگونگی آن دیدگاه واحدی وجود ندارد و چالش‌های متعددی پیش روی آوارگان سوری برای بازگشت به خانه هایشان وجود دارد.