سیا رسماً به ترکیه اطلاع داد بن سلمان دستوردهنده اصلی قتل خاشقجی است

شبکه الجزیره روز شنبه به نقل از منابع ترکیه‌ای گزارش داد سازمان سیا چند روز پیش رسماً به دولت ترکیه اطلاع داده آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، آمر اصلی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی،  است.

پیش از این نیز واشنگتن‌ پست به نقل از منابع آگاه  اعلام کرده بود سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) پس از بررسی مستندات، با اطمینان بالا به این جمع‌بندی رسیده که بن سلمان شخصا دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

این منابع دولتی آمریکا به واشنگتن‌ پست گفته‌اند برخلاف روایتی که حکومت عربستان سعودی مطرح کرده، جمع‌بندی نهایی سازمان سیا این است که محمد بن سلمان نقش اصلی را در ترور روزنامه‌نگار سعودی داشته است.

جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست که از منتقدان جدی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود، پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر (10 مهر)، ناپدید شد. بعد از گذشت چند هفته از ناپدید شدن خاشقجی، مقامات ریاض اعتراف کردند که وی در کنسولگری این کشور کشته شده و علت مرگ او را درگیری عنوان کردند.

دادستانی عربستان پنج‌شنبه گذشته روایت نهایی خود را از نحوه قتل خاشقجی اعلام کرد. بر اساس آخرین روایت ادعایی سعودی‌ها، قتل خاشقجی سازماندهی‌شده نبوده و «گروهی خودسر» از عوامل امنیتی و اطلاعاتی عربستان این کار را انجام داده‌اند. بنا به ادعای دادستانی عربستان 11 نفر در قتل جمال خاشقجی مشارکت داشته‌اند و حکم اعدام 5 نفر از آنها نیز صادر شده است.

سعودی‌ها در یک ماه گذشته در چند نوبت روایت‌های متفاوت از نحوه ترور این روزنامه‌نگار سعودی ارائه داده‌اند. این بار نیز روایت آنها با مخالفت شدید منابع ترکیه‌ای و مقامات کشورهای مختلف روبرو شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع ترکیه‌ای و آمریکایی برخلاف ادعای سعودی‌ها این ترور کاملاً برنامه‌ریزی‌شده بوده و با دستور شخص محمد بن سلمان صورت گرفته است.