گرهارد شرودر: سفیر آمریکا در برلین مانند یک افسر اشغالگر رفتار می‌کند

در بحبوحه اختلافات واشنگتن و برلین بر سر مسائل مختلف از جمله تنش تعرفه‌ها، هزنیه‌های سازمان ناتو، و خروج (غیرقانونی و یک‌طرفه) آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، صدراعظم پیشین آلمان خواستار همگرایی بیشتر دولت آلمان با چین شد.

گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان، در گفتگو با نشریه آلمانی «دی ولت»، ضمن انتقاد از رویکرد آمریکا نسبت به آلمان و سفیر این کشور در برلین که همچون یک افسر استعماگر در یک کشور مستعمره رفتار می‌کند از سیاستمداران آلمان خواست به دنبال متحدان جدیدی همچون چین باشند.

وی با بیان اینکه «آلمان نمی‌تواند تحمل کند که همچون یک کشور مستعمره با آن رفتار شود، افزود: «هنگامی که من رفتارهای سفیر آمریکا در آلمان را بررسی می‌کنم، به این نتیجه می‌رسم که او خود را بیشتر یک افسر اشغالگر می‌داند تا سفیر آمریکا در یک دولت مستقل».

صدراعظم پیشین آلمان از همه سیاستمداران این کشور خواست تا به دنبال متحدانی با منافع مشترک از جمله چین باشند که هم‌اکنون تحت تأثیر محدودیت‌های تجاری آمریکا قرار دارند. شرودر افزود: «همسویی کشورهایی که تحت تأثیر تنش‌های آمریکا قرار دارند، اجتناب‌ناپذیر است. ما نمی‌توانیم در جنگ تجاری علیه چین با واشنگتن همراهی کنیم. آلمان باید منافع صادراتی خود در بازار چین را جستجو کند».

ماه مارس سال جاری میلادی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم گرفت تعرفه‌های 25 درصدی بر واردات فولاد و تعرفه‌های 10 درصدی بر واردات آلومینیوم از کشورهای خارجی وضع کند. این اقدام وی، واکنش‌های شدید مقامات سایر کشورها را برانگیخت و خطر وقوع جنگ جهانی تجاری را ایجاد کرد.

تعرفه‌های گمرکی آمریکا پس از لغو معافیت موقت در تاریخ 1 ژوئن، علیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک که بزرگترین شرکای تجاری واشنگتن محسوب می‌شوند، اعمال شد.