احتمال تحریم برخی شهروندان ایرانی از سوی اروپا

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در خصوص راه‌اندازی یک مکانیسم ویژه مالی (SPV) برای تجارت با ایران زیر نظر اتحادیه اروپا -و نه قانون ملی کشورهای عضو- توافق کردند؛ اقدامی که هدف آن محافظت از کشورهای عضو در برابر تحریم‌های آمریکا [علیه ایران] عنوان شده است.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از دو دیپلمات اروپایی که نامی از آنها نبرده است، اعلام کرد وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز خود توافق کردند اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه برخی شهروندان ایرانی را در واکنش به آنچه «طرح توطئه ترور» در خاک دانمارک و فرانسه خوانده شده، مورد بررسی قرار دهند.

طبق اعلام خبرگزاری رویترز، در نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصمیمی درباره نام افراد مشمول در این تحریم اتخاذ نشده، اما قرار است کارهای فنی پیرامون تهیه فهرستی از افراد محتمل آغاز شود.

این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چندی پیش اخبار مغرضانه منتشره درباره طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی را قویا تکذیب کرد.

دانمارک روز هشتم آبان ماه در ادامه فضاسازی اخیر اروپایی‌ها علیه کشورمان، ایران را به تلاش برای انجام یک عملیات ترور در خاک این کشور برای هدف قرار دادن مسئول شاخه گروهک تروریستی «الاحوازیه» متهم کرد.

ادعای توطئه ترور در فرانسه نیز به یازدهم تیرماه سال جاری باز می‌گردد؛ یعنی زمانیکه پلیس بلژیک اعلام کرد دو شهروند بلژیکی ایرانی‌تبار را که قصد سفر به فرانسه برای حمله به همایش منافقین در پاریس را داشتند، دستگیر کرده و در خودروی آنها یک بمب دست‌ساز حاوی ۵۰۰ گرم ماده منفجره TATP کشف کرده است!

پس از گذشت حدود یک هفته از این ماجرا، رژیم صهیونیستی مدعی شد که دستگاه‌های اطلاعاتی آن توطئه ادعایی مذکور را کشف و از طریق خبر دادن به مقامات اطلاعاتی اروپا، آن را خنثی کرده‌اند تا مشخص شود این اقدام پروژه مشترک اسرائیل و گروهک تروریستی منافقین برای پرونده‌سازی علیه ایران بوده است.