انتقاد کرملین از مداخله سناتورهای آمریکایی در انتخاب رئیس اینترپل

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از درخواست گروهی از سناتورهای آمریکایی را برای جلوگیری از انتخاب یک فرد روس به عنوان رئیس جدید اینترپل، پلیس بین‌الملل، انتقاد کرد.

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد: بدون شک البته (می‌توان آن را فشار نامید) شاید این نوعی مداخله در فرایند انتخاباتی این سازمان بین‌المللی است. بجز این چه می‌توانیم آن را بنامیم؟

پیش از این قانونگذاران آمریکایی، رئیس جمهور این کشور را ترغیب کردند که با نفوذ بر مجمع عمومی اینترپل از انتخاب الکساندرپرووپچوک، نامزد روس به عنوان رئیس اینترپل جلوگیری کند. گروهی از نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوی‌خواه آمریکا در نامه‌ای که خطاب به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نوشته شد از او خواستند تا با استفاده از نفوذ خود اطمینان حاصل کند که الکساندرپروکوپچوک به عنوان رئیس بعدی اینترپل انتخاب نمی‌شود.

سناتورهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در نامه خود مدعی شدند که مسکو از کنترل خود بر این نهاد بین‌المللی سوء استفاده خواهد کرد.

از سال 2011 الکساندر پروکوپچوک رئیس اداره مرکزی ملی اینترپل در روسیه است و از 10 نوامبر سال 2016 نیز معاونت رئیس اینترپل را برعهده دارد. منگ هونگ‌وی، رئیس پیشین اینترپل پس از دستگیری در چین به اتهام دریافت رشوه، از سمت خود کناره‌گیری کرد. رئیس پلیس بین الملل که از ماه سپتامبر و پس از بازگشت از فرانسه به چین مفقود شده بود، ماه گذشته در این کشور بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت. هونگ ‌وی که تابعیت چینی دارد، پس از متهم شدن به قانون شکنی در کشورش با ارسال نامه ای به پلیس بین الملل از ریاست این نهاد کناره گیری کرد.