استقرار نیروهای نظامی عربستان و امارات در سوریه

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند عربستان و امارات اخیراً نیروی نظامی در شمال‌ شرق سوریه مستقر کرده‌اند.

پیش از این، در ماه آوریل سال جاری میلادی روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال گزارش داد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حال بررسی طرحی برای جایگزین کردن نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه با نیروهای عربی ‌است و به همین منظور دولت آمریکا به عربستان سعودی، قطر و امارات روی آورده است تا هزینه مالی اعزام نیروهای عربی به سوریه را بررسی کنند.

اکنون روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه اعلام کرده است که نیروهای نظامی عربستان و امارات اخیراً  در شمال شرقی‌ سوریه مستقر شده‌اند، منطقه‌ای که پایگاه‌های نیروهای کُرد سوریه تحت حمایت آمریکا در آنجا حضور دارند.

هر چند امارات و عربستان تاکنون به انتشار این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند، اما پیش‌تر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، از آمادگی این کشور برای اعزام نیروی نظامی به سوریه خبر داده بود.

به گفته وزیر خارجه عربستان «بحث اعزام نیروی نظامی به سوریه از روز آغاز بحران این کشور میان ریاض و واشنگتن وجود داشته است. گفتگوهایی نیز در این رابطه که چه نیروهایی باید در شرق سوریه حضور داشته باشند یا از چه کشورهایی باشند انجام گرفته و هم‌اکنون نیز چنین بحث‌هایی میان دو کشور در جریان است».

همچنین  صالح حاجی عبدالله، عضو شورای محلی شهر رقه سوریه به روزنامه ینی شفق گفته است که آمریکا طی ده روز گذشته، بیش از ۵۰۰ نظامی خود را به مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه منتقل کرده است.

این نظامیان آمریکایی به دستور پنتاگون از عراق و منطقه التنف در جنوب سوریه منتقل شده و در مناطق عین‌العرب (کوبانی) و الیعربیه در شمال سوریه و نزدیک به مرز ترکیه و عراق مستقر شده‌اند.

به نوشته ینی‌شفق، این اقدام آمریکا در انتقال نظامیان خود به مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد سوری، در هماهنگی کامل با گروهک حزب کارگران کردستان موسوم به پ‌ک‌ک، که از نظر ترکیه گروهی تروریستی است، انجام گرفته است.