سنا: بن سلمان مسئول قتل خاشقجی است

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در نامه ای از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خواستند نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی مشخص کند.

در این نامه که با امضای چند سناتور آمریکایی خطاب به ترامپ نوشته شده است، باب منندز و باب کورکر، سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه به عنوان اعضای برجسته دو حزب سیاسی امریکا و ریاست کمیته روابط خارجی سنا از رئیس جمهور خواستند درباره مسئولیت داشتن ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار معترض سعودی اتخاذ موضع و اعلام نظر واضحی ذیل بند دو قانون بازرسی موسوم به مگنیتسکی داشته باشد.

متن این نامه به این شرح است:

آقای رئیس جمهور!

پیرو قانون مگنیستکی درباره لزوم اقدام رئیس جمهور در صورت برهم خوردن قوانین حقوق بشر و با توجه به درخواست اعضای سنا و اعضای عالی رتبه کمیته روابط خارجی درباره ارتکاب به قتل، شکنجه و یا تخطی از موازین حقوق انسانی از سوی اتباع خارجی خواهشمند است با توجه به نقض آزادی بیان، تصمیمات روشنی اتخاذ و تا مدت 120 روز تصمیم شما به اطلاع این کمیته برای در نظر گرفتن تحریم ها علیه فرد یا اتباع خارجی (که مرتکب جرائم حقوق بشری شده اند) برسد.

ما در روز دهم اکتبر با ارسال نامه ای به شما خواهان برخورد با عوامل به قتل رساندن جمال خاشقجی، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست ذیل قانون مگنیتسکی شدیم. در سایه پیشرفت های به دست آمده و با توجه به اذعان دولت سعودی در به قتل رساندن خاشقجی از سوی مقامات سعودی در کنسولگری آن کشور در استانبول خواهان تصمیم شما درباره مسئول دانستن مقامات سعودی و به ویژه محمد بن سلمان در این باره هستیم. ما منتظر پاسخ شما تا 120 روز آینده درباره درخواست مطروحه هستیم.