لیبی عاملان کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی را معرفی کرد

سرهنگ «علی ماضی» روز چهارشنبه اسامی این افراد را در یک کنفرانس مطبوعاتی در بنغازی اعلام کرده است.

ماضی افزود: «احمد بوختاله»، «مختار بلمختار» و «محمد الزهاوی» طراحان حمله سپتامبر 2012 به کنسولگری آمریکا بودند.

دادستان نظامی لیبی افزود: بوختاله همچنین مغز متفکر عملیات ترور دسامبر 2013 (آذرماه 92) «رونی اسمیت» معلم آمریکایی در بنغازی و «سلوی بوقعیقیص» در ژوئن 2014 (تیرماه 93) بود که در جریان عملیات مشترک گروهک تروریستی داعش با گردان «السحاتی» کشته شد.

گردان «راف الله السحاتی» وابسته به «اسماعیل الصلابی» برادر « علی الصلابی» دارای تفکرات افراطی بود که به همراه گروه «انصار الشریعه» به فعالیت در بنغازی می پرداخت.

این گروه مسؤولیت بسیاری از ترورها و انفجار خودروهای بمب گذاری شده در بنغازی را برعهده می گرفت.

ماضی درباره حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، گفت: جلسه در خانه یکی از تروریست ها در منطقه الصابری برگزار می شد و بوختاله و «سفیان بن قمو» (سرکرده القاعده در شهر درنه) حضور داشتند.

این مقام ارتش لیبی افزود: در این جلسه بر ضرورت انجام عملیات علیه منافع آمریکا بررسی و پس از آن تصمیم بر این شد که همزمان با سالگرد 11 سپتامبر، کنسولگری ایالات متحده در بنغازی هدف حمله قرار گیرد.

دادستان نظامی لیبی تأکید کرد: بر اساس تحقیقات، قرار بود استیونز، ربوده و سپس با «خالد بن شیبه» تروریست بازداشتی در گوانتانامو مبادله شود.

ماضی ادامه داد: تروریست ها گروهی از معترضان را در اعتراض به کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در برابر کنسولگری آمریکا بسیج کرده بودند که رهبری این گروه ها را به ترتیب الزهاوی، بوختاله، بلمختار برعهده داشتند.

وی ادامه داد: در جریان اعتراضات در برابر ساختمان کنسولگری، گروه های تروریستی با نیروهای حفاظت آنجا درگیر شدند و پس از یورش به ساختمان و شلیک موشک انداز آر پی جی، سفیر آمریکا کشته شد و این اقدام تروریستی بدون نتیجه ماند؛ به همین جهت فرماندهان آنها دستور عقب نشینی را صادر کردند.

ماضی همچنین اعلام کرد که دادستان نظامی لیبی، با توجه به محرمانه بودن تحقیقات در خصوص پرونده قتل سفیر آمریکا، از ذکر برخی اسامی بازداشت شدگان خودداری کرده است.

دادستان نظامی لیبی از مقام های آمریکایی خواست؛ برای بازداشت تروریست های متواری عامل ترور سفیر این کشور در بنغازی، با آنها همکاری کنند.

استیونز سفیر آمریکا در لیبی و دو تفنگدار نیروی دریایی و یک کارمند آمریکایی، شهریور سال 91 در حمله گروهی مسلح به کنسولگری این کشور در شهر بنغازی کشته شدند.