رئیس‌جمهور اوکراین فرمان حکومت نظامی دو ماهه را امضا کرد

 پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین فرمان اجرای حکومت نظامی دو ماهه در این کشور را به امضا رساند.

فرمان حکومت نظامی در اوکراین پیش از این در شورای امنیت این کشور به تائید رسید. این فرمان در اوکراین قرار است از امروز 26 نوامبر تا 26 ژانویه به اجرا درآِید. فرمان مذکور برای اجرا به تصویب در پارلمان اوکراین نیاز دارد. پیش از اعلام فرمان حکومت نظامی در اوکراین، ارتش این کشور در حالت آماده باش کامل قرار داشت.

روز یکشنبه در پی ورود غیرقانونی سه فروند کشتی اوکراینی به آب‌های سرزمینی روسیه در تنگه «کِرچ»، بین دریای سیاه و دریای آزُف (Azov)، در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه، نیروی دریایی روسیه کشتی‌های اوکراینی را توقیف و ملوانان آنها را نیز بازداشت کرد.

رسانه‌های اوکراینی مدعی‌اند که در این حادثه تبادل آتش بین نیروهای دریایی روسیه و اوکراین صورت گرفته و چند ملوان اوکراینی نیز زخمی شده‌اند.

ساعاتی پس از درگیری نیروی دریایی روسیه و اوکراین، شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین به ریاست پترو پروشنکو، رئیس جمهور این کشور تشکیل جلسه داد و در آن پروشنکو به پارلمان پیشنهاد حکومت نظامی را ارائه داد. پیشنهاد حکومت نظامی قرار است در جلسه روز دوشنبه پارلمان این کشور بررسی ‌شود.

همچنین شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد برای بررسی اقدام روسیه در توقیف سه فروند کشتی نیروی دریایی اوکراین در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه روز دوشنبه نشست اضطراری برگزار خواهد کرد.