سفیر چین به آمریکا هشدار داد

کویی تیانکای، سفیر چین در آمریکا در گفت‌وگو با رویترز پیش از پیوستن به هیئت شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ در پایتخت آرژانتین گفت، چین و آمریکا مسؤولیت مشترکی به منظور همکاری با یکدیگر در جهت منافع اقتصاد جهانی دارند.

سفیر چین در پاسخ به اینکه آیا تندروها در آمریکا تلاش می‌کنند اقتصادهای پیوند یافته دو کشور را از هم جدا کنند، گفت، فکر نمی‌کند چنین کاری امکان پذیر و تلاش برای آن مفید باشد.

او خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم آیا این افراد واقعا به تبعات و تاثیر منفی این موضوع و وقوع یک چنین قطع ارتباطی واقف هستند یا خیر.

او این وضعیت را مشابه با جنگ‌های تعرفه‌ای دهه ۱۹۳۰ میان اقتصادهای صنعتی جهان دانست که منجر به سقوط تجارت جهانی و متعاقبا افزایش تنش‌های منجر به وقوع جنگ جهانی دوم شد.

این سفیر چین تاکید کرد: درس‌های تاریخ همچنان پابرجا هستند. در قرن گذشته ما دو جنگ جهانی داشتیم و مابین آنها رکود عظیم اتفاق افتاد و من فکر می‌کنم کسی اصلا نباید برای تکرار تاریخ تلاش کند. این دست وقایع نباید دوباره رخ دهند بنابراین باید افراد به شیوه‌ای مسؤولانه رفتار و عمل کنند.

کویی درباره اینکه آیا فکر می‌کند تنش‌های کنونی که منجر به اعمال تعرفه‌های تلافی جویانه تجاری از سوی دو طرف علیه یکدیگر شده منجر به جنگ تمام عیار می‌شود، گفت که چنین برآیندی "غیرقابل تصور" است و دو کشور باید برای جلوگیری از وقوع آن تلاش کنند.

او خاطرنشان کرد، چین نمی‌خواهد وارد جنگ تجاری شود و به دنبال راه حل از طریق مذاکره برای برطرف کردن بن بست فعلی است؛ بن بستی که در نتیجه مطالبات ترامپ به منظور دریافت امتیازهای گسترده از چین به منظور اصلاح کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری در تجارت کالاها اتفاق افتاده است.

وی افزود: ما با هر گونه جنگ تجاری مخالف هستیم اما چین برای حراست از منافعش می‌جنگد.

این سفیر چینی تاکید کرد: ما معتقدیم که کلید رسیدن به راه حلی از طریق مذاکره برای مسائل تجاری در پیش گرفتن یک رویکرد متعادل به منظور رسیدگی به نگرانی‌های دو طرف است و صادقانه باید گفت که من تا حالا پاسخ کافی از جانب آمریکا نسبت به نگرانی‌های‌مان ندیده‌ام. ما نمی‌توانیم بپذیریم که یک طرف تعدادی درخواست مطرح کند و توقع داشته باشد که طرف مقابل تنها تمام این خواسته‌ها را اجابت کند.