نخست وزیر انگلیس نشست گروه ۲۰ را مثبت ارزیابی کرد

ترزا می، نخست وزیر انگلیس در کنفرانسی خبری درباره اهمیت نشست سران گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس آرژانتین، در مجموع این نشست را مثبت ارزیابی کرد و از توافق خود با اتحادیه اروپا در خصوص برکسیت دفاع کرد.

ترزا می‌سخنان خود را با یادبود بوش پدر، رئیس جمهور اسبق آمریکا شروع کرد و به خانواده او و مردم آمریکا تسلیت گفت. می‌از بوش پدر به عنوان دوست انگلیس یاد کرد.

ترزا می‌سپس از مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور آرژانتین برای میزبانی نشست سران گروه ۲۰ تشکر و قدردانی کرد و گفت: اولین نخست وزیر انگلیس است که به بوئنوس آیرس پا گذاشته و به خوبی از او استقبال شده است. می‌این مسئله را نقطه عطفی در روابط دو کشور انگلیس و آرژانتین دانست.

می‌افزود: «روز گذشته من و رئیس جمهور ماکری گفتگو‌های سازنده‌ای در خصوص روابط تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور داشتیم.»

نخست وزیر انگلیس تصریح کرد کشورش همیشه بر اهمیت گروه ۲۰ در روابط تجاری کشور‌های دنیا تاکید کرده است. گروه ۲۰ سبب می‌شود کشور‌هایی که ۸۵ درصد اقتصاد دنیا را در دست دارند به یکدیگر نزدیک‌تر شوند، کشور‌هایی که دو سوم جمعیت جهان و نصف خشکی‌های جهان را در اختیار دارند. همکاری میان کشور‌های گروه ۲۰ برای رشد متعادل و پایدار لازم و ضروری است.»

او افزود: همچنین با خرسندی باید بگویم که در زمینه مبارزه با برده داری مُدرن به توافق رسیدیم.

نخست وزیر انگلیس گفت: من همچنین دیدار‌های دو جانبه و مستقیمی با سران جهان در خصوص امنیت منطقه‌ای و جهانی داشته ام. این نشست فرصتی بود تا من سایر کشور‌ها را در خصوص توافق انگلیس با اتحادیه اروپا در خصوص برکسیت باخبر کنم و نشان بدهم که این توافق خوبی برای اقتصاد جهان است. برای نخستین بار در بیش از چهار دهه گذشته، انگلیس سیاست اقتصادی مستقل خواهد داشت و نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا خواهد کرد.»

نخست وزیر انگلیس در پاسخ به سؤالی درباره سیاست اقتصادی و عقد قرارداد‌ها گفت: «ما سیاست‌های تجاری مستقل خواهیم داشت و همچنین قادر هستیم تا قرارداد‌های جدید و مستقلی را با سایر کشور‌های جهان امضا کنیم.

ترزا می‌در خصوص از دست دادن وزرایی که از کابینه او خارج می‌شوند، پاسخ داد: «۹ روز آینده روز‌های مهمی برای کشور ما خواهد بود (پارلمان قرار است توافق انگلیس با اتحادیه اروپا را بررسی و احتمالا تایید کند)، من با نمایندگان پارلمان دیدار خواهم داشت و به آن‌ها می‌گویم چرا توافق ما (با اتحادیه اروپا) مهم است، توافقی که به مشاغل و اقتصاد ما کمک می‌کند... اگر این توافق تایید نشود ما را با یک حس عدم اطمینان در خصوص آینده روبرو می‌کند.»

نخست وزیر انگلیس در خصوص استعفا (اگر شرایط به خوبی پیش نرود) و میراثی که از خود به جای می‌گذارد (با خنده و کنایه) توضیح داد: «من به عنوان نخست وزیر هنوز کار‌های زیادی است که می‌توانم انجام دهم و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا میراث کوچکی نیست.»

از ترزا می‌در خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی سؤال شد که آیا سؤالاتی جدی (در خصوص قتل خاشقجی) از او پرسیده است؟

ترزا می‌در پاسخ گفت: وقتی با عربستان سعودی روابط داریم یعنی اینکه می‌توانیم موارد بغرنج را نیز مطرح کنیم و در خصوص نگرانی‌های خود با آن‌ها به روشنی صحبت کنیم. چیزی که دیروز به ولیعهد سعودی گفتم تاکید بر اهمیت تحقیقات شفاف و باورپذیر بود که افراد درگیر در پرونده (قتل) را مشخص و آن‌ها را با مسئولیت اعمالشان روبرو می‌کند. این پیامی است که ما همواره در خصوص قتل جمال خاشقجی مخابره کرده ایم.

از ترزا می‌درباره ترس شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از برکسیت پرسیده شد و نخست وزیر انگلیس در پاسخ گفت: من توافق خوبی را مذاکره کردم، وقتی که فرایند مذاکره پیش برود من به نگرانی‌های نمایندگان پارلمان و همچنین صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران ژاپنی در انگلیس گوش خواهم کرد. یکی از مسائلی که ژاپنی‌ها بر آن تاکید کردند حفظ روابط تجاری خوب میان دو کشور بود. من بر این باورم که توافق ما برای انگلیس، اتحادیه اروپا و اقتصاد جهان مفید است.