رئیس سابق اف‌بی‌آی در کنگره آمریکا شهادت می‌دهد

«جیمز کومی» رئیس سابق اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف. بی. آی) روز یکشنبه رسما موافقت خود را با حضور در یک جلسه کنگره آمریکا به عنوان شاهد را اعلام کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، این جلسه استماع قرار است روز جمعه با موضوع نحوه مدیریت پرونده ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا و همچنین ادعای تبانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه، در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شود.

کومی پیش از این با حضور در این جلسه غیرعلنی مخالفت کرده و گفته بود جمهوری‌خواهان قصد دارند با غیرعلنی برگزار کردن این جلسه، اظهارات او را به صورت گزینشی و تقطیع‌شده در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. در پی این اظهارات، جمهوری‌خواهان پذیرفتند یک روز پس از نشست، متن کامل اظهارات طرح‌شده در نشست را منتشر کنند. وی همچنین اجازه خواهد داشت تا در مورد آنچه در این جلسه گذشته، با رسانه‌ها گفتگو کند.

پس از این تصمیم بود که رئیس سابق اف. بی. آی در توییتر نوشت در این جلسه شرکت می‌کند. وی نوشت: «نشست غیرعلنی خواهد بود، اما جمهوری‌خواهان پذیرفتند که من می‌توانم در مورد آن صحبت کنم و متن صحبت‌ها هم ظرف ۲۴ ساعت منتشر می‌شود. این نزدیک‌ترین حالت به یک جلسه علنی است.»

کومی در سال ۲۰۱۶، تنها چند هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تحقیقات در مورد استفاده کلینتون از ایمیل شخصی برای ارسال پیام‌های کاری محرمانه را بازگشایی کرد. همین امر موجب شد تا دموکرات‌ها در آن زمان او را به جانبداری از جمهوری‌خواهان متهم کنند. با این وجود، تصمیم کومی برای مختومه اعلام کردن پرونده بدون اعلام جرم علیه کلینتون، بهانه‌ای هم به جمهوری‌خواهان داد تا او را به ضدیت با ترامپ متهم کنند. نهایتا وی چند ماه پس از ریاست‌جمهوری ترامپ از کار برکنار شد.

جمهوری‌خواهان کنگره که چند هفته دیگر باید اکثریت مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها تحویل دهند، از چندی پیش تحقیقاتی را در مورد رویکرد اف. بی. آی در قبال ترامپ آغاز کرده‌اند. دموکرات‌ها رقبایشان در حزب دیگر را متهم کرده‌اند که با راه‌اندازی یک تحقیقات موازی، برای به حاشیه بردن تحقیقات در مورد ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تلاش می‌کنند.