پمپئو: آمریکا تعهد به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را تعلیق می‌کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بروکسل اعلام کرد واشنگتن تعهدات خود تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را ظرف ۶۰ روز آینده به حالت تعلیق درمی‌آورد.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، در بروکسل صورت گرفت.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: امروز آمریکا اعلام کرد که روسیه پیمان (منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد) را نقض کرده و ما به عنوان یک راه حل موثر تعهدات خود تحت این پیمان را ظرف ۶۰ روز آینده به حالت تعلیق درخواهیم آورد، مگر اینکه روسیه به تعهد کامل و قابل اطمینان نسبت به این پیمان بازگردد.

پمپئو همچنین با تاکید بر اینکه واشنگتن از توقف برنامه موشکی روسیه استقبال می‌کند، یادآور شد آمریکا در طول این مدت  هیچ موشکی را که نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد باشد تولید، مستقر یا آزمایش نخواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: واشنگتن در تلاش است تا یک نظام جهانی لیبرال را بر پایه دموکراسی ایجاد کند.

پمپئو در این باره گفت: ما در حال گردهم آوردن کشور‌های دنیا برای ایجاد یک نظام لیبرال در جهان، به منظور جلوگیری از جنگ و دستیابی به رفاه بیشتر برای همگان هستیم.

مسکو و واشنگتن بار‌ها همدیگر را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرده اند.

در اوایل ماه اکتبر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم ناگهانی خود برای خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را اعلام و نقض این پیمان از سوی مسکو را بهانه تصمیم خود خواند. براساس این پیمان بکارگیری و توسعه تمامی موشک‌های با برد بین ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ممنوع است.

 پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در ۸ دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی رسید.