آمریکا با رژیم صهیونیستی مخالفت کرد

منابع سیاسی در تل‌آویو اعلام کردند: ارزش این معامله که شامل فروش ۱۲ جنگنده اف۱۶ به کرواسی است به نیم میلیون دلار می‌رسد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اوایل ژانویه در حاشیه همایش اقتصادی داووس با نخست‌وزیر کرواسی بر سر این معامله توافق کرده بود.

این معامله بحث‌ و جنجال زیادی را در میان مسئولان آمریکایی به وجود آورد. برخی نزدیکان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و وزارت خارجه این معامله را تأیید کردند اما وزارت دفاع و دارایی و آژانس اطلاعات با آن مخالفت کردند. در نهایت نیز آمریکا طی سه هفته گذشته به صورت رسمی مخالفت خود را با این معامله اعلام کرد.

به گزارش رویترز، آمریکا، اسرائیل را به جنگنده‌های اف۱۶ مجهز می‌کند و هزینه این جنگنده‌ها از کمک سالانه آمریکا به اسرائیل که به ۳.۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد، پرداخت می‌شود. با این حال اسرائیل در مناقصه فروش ۱۲ جنگنده از این نوع شرکت کرده و با آمریکا وارد رقابت شده بود برای همین آمریکایی‌ها از این کار اسرائیل خشمگین شدند. آمریکایی‌ها می‌گویند اسرائیل نباید بدون موافقت واشنگتن جنگنده‌های آمریکایی را به طرف سومی بفروشد. همچنین تأخیر در اجرای این قرارداد خشم مسئولان کرواسی را برانگیخته و آن‌ها نیز خواهان حل این مشکل هستند.

نتانیاهو موضوع این قرارداد را در دیدارش با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در بروکسل مطرح کرده بود. پامپئو گفته بود که با این قرارداد مخالف نیست اما جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با این قرارداد مخالف است.