دیدار و گفت‌وگوی مستقیم نمایندگان هیات‌های صنعاء و ریاض

«عبدالقادر مرتضی» عضو هیات صنعاء در گفت‌وگوهای صلح سوئد و رئیس انجمن اسرای یمن یکشنبه‌شب در سخنانی اعلام کرد که نمایندگان هیات صنعاء با حضور تیم سازمان ملل نشست طولانی را با نمایندگان هیات ریاض (هیات دولت مستعفی یمن) در استکهلم داشته‌اند.

وی این دیدار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به راه‌حل‌ها و توافق‌‌های شبه‌نهایی بر سر امور فنی برای اجرای توافقنامه ویژه اسرای جنگی رسیدیم.

از سوی دیگر، یک منبع وابسته به سازمان ملل گفت که دور جدید گفت‌وگوهای یمن در پایان ماه ژانویه ۲۰۱۹ و اول فوریه برگزار خواهد شد.

پیش از این، محمد عبدالسلام رئیس هیات صنعاء گفته بود که «انتظار نمی‌رود که در این چند روز مذاکره بر سر پایان جنگ و درگیری‌ در یمن توافقی حاصل شود، اما شاید بتوان در خصوص برخی مسائل مانند بازگشایی فرودگاه‌ها، آزادی اسرا و مسایل مربوط به بحث‌های اقتصادی و بانک مرکزی به توافقاتی دست یافت.»

بعد از ماه‌ها تلاش سازمان ملل متحد، دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» با چراغ سبز ائتلاف سعودی بار دیگر با شروع گفت‌وگوهای یمن موافقت کرد و این گفت‌وگوها به صورت رسمی و جدی از روز جمعه( ۱۶ آذر) و با نظارت سازمان ملل در استکهلم، پایتخت سوئد آغاز شد.

دور جدید (دور چهارم) مذاکرات صلح یمن از پنجشنبه گذشته با حضور طرف‌های یمنی در شهر استکهلم پایتخت سوئد آغاز شد و قرار است به مدت یک هفته ادامه داشته باشد.

این در حالی است که دور قبلی مذاکرات که ششم سپتامبر (15 شهریورماه) در ژنو سوئیس برگزار شده بود، با کارشکنی عربستان سعودی به شکست منجر شده بود.