هوس جدید عمرالبشیر

پارلمان سودان متشکل از مجلس ملی و مجلس ایالتی کمیته ای را برای بررسی تعدیل قانون اساسی تشکیل داد که به عمر البشیر رئیس جمهور سودان اجازه می دهد که به طور نامحدود در دوره های انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

این کمیته در جریان جلسه پارلمان تشکیل شد. در این جلسه پیشنهاد یک هفته پیش 33 حزب سیاسی برای تعدیل قانون اساسی مطرح شد که به البشیر اجازه نامزدی نامحدود ریاست جمهوری می دهد.

ریاست این کمیته به عهده بدریه سلمان معاون رئیس جمهور است و روسای کمیته های دائمی مجلس ملی و مجلس ایالتی و قانونگذاران دیگری اعضای آن را تشکیل می دهند.

این کمیته باید در طول دستکم دو ماه گزارشی را درباره بررسی تعدیل قانون اساسی ارائه دهد.

ابراهیم احمد عمر رئیس پارلمان سودان در جلسه یاد شده گفت که دو مجلس ملی و ایالتی در هشتم آوریل آینده گزارش کمیته درخصوص تعدیل قانون اساسی را بررسی خواهد کرد.

در قانون اساسی کنونی سودان یک نامزد می تواند دوبار نامزد ریاست جمهوری شود، اما در تعدیل پیشنهاد شده برای ماده 57 قانون اساسی، یک نامزد می تواند به طرز نامحدود نامزد تصدی پست ریاست جمهوری شود.

البشیر گفته است که قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را ندارد، اما اعضای حزب او و مصوبات آن خواهان نامزدی دوباره او شده است.

البشیر در سال 2010 میلادی به ریاست جمهوری انتخاب شد و سپس در سال 2015 میلادی دوباره به این سمت برگزیده شد که این دوره او در سال 2020 میلادی پایان می یابد. علاوه بر این دو دوره ریاست جمهوری، البشیر از زمان به قدرت رسیدن در ژوئن سال 1989 میلادی دوره های حکومت دیگری را نیز پشت سر گذاشته است. او در سال 1989 میلادی در زمانی که سرهنگ ارتش سودان بود، رهبری کودتای بدون خونریزی را برعهده داشت و صادق المهدی نخست وزیر منتخب وقت را برکنار کرد و به قدرت رسید.