بحران اقتصادی در عربستان زیر سایه قتل خاشقچی

این روزنامه افزود، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان متهم ردیف اول و آمر قتل رونامه نگار منتقد ریاض ، اخیرا در دیدار یک هیات تجاری اذعان کرد که طرح 500 میلیارد دلاری شهرک سازی 'استارت آپ' که یک مرکز تجاری با بهره برداری از آخرین فناوری های ارتباطات است، متوقف شد.

بن سلمان به این هیات گفت: هیچ کس حاضر نشده در این پروژه سرمایه گذاری کند.

اظهارات بن سلمان نوعی اقرار به این موضوع است که کشته شدن جمال قاشقچی برنامه های او را برای ایجاد پیشرفت در جامعه سنتی عربستان سعودی و جذب سرمایه گذاری خارجی و تخصص با مشکل مواجه شده است.

فاجعه قتل قاشقچی، باعث به تعویق افتادن برنامه های پادشاهی سعودی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و فناوری پیشرفته و توسعه اقتصادی این کشور شده است.

استفان هرتوک، از مدرسه اقتصاد لندن گفت: عربستان دارد به سمتی می رود که قبلا آن را تجربه کرده یعنی الگوی زندگی آبگوشت و سیب زمینی.

یک مشاور بخش خصوصی گفت: طرح شهرک سازی استارت آپ (نوام) به طور قطع به تعویق افتاده و در حال حاضر دولت عربستان نمی تواند با جهان خارج گفت و گو کند.

فایننشال تایمز می نویسد: از زمانی که فاجعه قتل خاشقچی اتفاق افتاد، مشاوران طرح شهرک سازی نوام از جمله نورمن فاستر، مهندس آرشیتکت این طرح از انجام کار پروژه منصرف شده اند و از اینکه کارکردن با بن سلمان ولیعهد سعودی باعث آبروریزی شان شود، پروژه شهرک سازی را ترک کرده اند.

ولیعهد عربستان در ملاقات با گروهی از بازرگانان گفت: پادشاهی عربستان برای برون رفت از تنگنای اقتصادی فعلی، تلاش خواهد کرد.

او گفته است با اجرای اصلاحات اقتصادی چهره این کشور را تغییر خواهد داد.

فایننشال تایمز افزود: قبل از کشته شدن خاشقچی، اقتصاد عربستان در مشکلات دست و پا می زد و پس از این حادثه مشکلات تشدید شده و اکنون پادشاهی عربستان با بیشترین بحران دیپلماتیک پس از حادثه تروریستی نیویورک در سال 2001 مواجه شده است.

بن سلمان اکنون بشدت زیر فشار شدید جوامع بین المللی قرار دارد و تلاش می کند با سفر های درون مرزی و دیدار با مقامات شهرها و استان ها،برای ماندن بر سر قدرت از حمایت های سیاسی داخلی برخوردار شود.