آمادگی یک زن برای سلب قدرت از بن‌سلمان

پرونده قتل جمال خاشقجی که حدود دو ماه و نیم از آن می گذرد همچنان باز است. قاتل و فردی که دستور قتل روزنامه نگار سعودی را صادر کرده، بر اساس مدارک و شواهد ارائه شده از سوی ترکیه و تحقیقات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مشخص است و او فردی نیست به جز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان. اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که عربستان را شریک و متحد کلیدی خود می داند، حاضر نیست به این راحتی تن به واقعیت ها دهد.

در این میان سازمان سیا که مدیریت آن در دست یک زن است، تلاش دارد شواهدی را که ترکیه در اختیارش قرار داده بازگو کند تا آمر اصلی این قتل مشخص شود. این زن، «جینا هاسپل» نام دارد.

البته او تا این حد که از وی گفتیم سابقه درخشانی ندارد و در اصل کارنامه سیاهی را هم به دوش می کشد.

جا دارد در این جا تاریخچه ای از زندگی و سوابق این زن را ارائه کنیم.

زندگی نامه

«جینا شری هاسپل» متولد اول اکتبر سال 1956 در شهر آشلند ایالت کنتاکی است. پدرش در نیروی دریایی آمریکا خدمت می کرد. او 4 برادر و خواهر دارد.

هاسپل دوره دبیرستان را در انگلیس گذراند. او سه سال در دانشگاه کنتاکی دانشجو بود و سال آخر را به دانشگاه لوئیس ویل انتقالی گرفت تا در نهایت در ماه مه سال 1978 در رشته زبان ها و روزنامه نگاری فارغ التحصیل شد.

طی سال های 1980 تا 1981 او به عنوان یک هماهنگ کننده در کتابخانه غیرنظامی در فورت دیونس در ماساچوست کار می کرد. او در سال 1982 دوره دستیاری وکیل را در دانشگاه شمال شرقی گذراند و از آنجا مدرک گرفت و تا زمانی که به استخدام سازمان سیا درآمد، به عنوان دستیار وکیل مشغول بود.

پیوستن به سازمان سیا

جینا هاسپل از 1985 به سازمان سیا پیوست.او چند سالی هم نماینده سیا در انگلیس بود. هاسپل در سال 2002 مسئول یکی از زندان‌ های مخفی سیا در تایلند بود (این نوع زندان‌ های سیا به «Black Site» معروفند) که با کد «چشم گربه» شناخته می شد.

دو تن از اعضای القاعده با نام‌های «عبدالرحیم الناشری» و «ابو زبیده» مدتی در این زندان مخفی محبوس بودند. طبق گزارش‌های متعددی که بعدها منتشر شد، در این زندان، تحت مسئولیت هاسپل، روی زندانیان القاعده شکنجه‌ هایی چون «غرق مصنوعی» (waterboarding) به صورت مرتب و متعدد اجراء می شد. طبق گزارش‌های داخلی سیا که از محرمانه بود خارج شدند، ابوزبیده در 83 نوبت در یک ماه با شیوه «غرق مصنوعی» شکنجه شد. بارها به مدت چند روز متوالی او را بی‌خواب نگه داشتند و به واسطه‌ قرار دادن او در یک «محفظه تنگ» به مدت طولانی، در حالی که سرش به دلیل تنگی این محفظه با دیوار در تماس بود، چشم چپ خود را از دست داد.

در نهایت طبق همین گزارش‌های داخلی، بازجویان سیا تایید کردند که او اطلاعات به درد بخوری در اختیار نداشته است.

هاسپل بعد از این، مدیر دفتر «خوزه رودریگز» مسئول وقت «مرکز ضدتروریسم سیا» شد. رودریگز در کتاب خاطرات خود نوشت که هاسپل در سال 2005 دستور داد که چند دوجین نوار ویدئویی که از روند بازجویی‌ ها در زندان مخفی سیا در تایلند (تحت مسئولیت هاسپل) تهیه شده بود و در واقع اسناد محکومیت خود او بودند، نابود شود.

در سال 2013، «جان برنان» مدیر وقت سیا، هاسپل را به عنوان معاون «سرویس ملی عملیات مخفی» تعیین کرد که وظیفه آن انجام عملیات سرّی در سراسر دنیاست. با این حال، این تصمیم، به واسطه انتقادات شدید و گسترده‌ای که به عملکرد گذشته هاسپل و نقش او در برنامه «بازپرسی، بازداشت، بازجویی» سیا وجود داشت، مورد پذیرش مقامات ارشد سیا قرار نگرفت. با این حال، هاسپل به عنوان معاون این قسمت در امور جاسوسی و اقدام خارجی به فعالیت مشغول شد.

در 2 فوریه 2017 دونالد ترامپ، هاسپل را به عنوان قائم مقام ریاست سیا منصوب کرد. در 8 فوریه، چند عضو کمیته اطلاعات سنا، خواستار تجدیدنظر ترامپ در این انتصاب شدند.

در 17 دسامبر 2014، بعد از انتشار گزارش جنجالی کمیته اطلاعاتی سنا درباره شکنجه در سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا، «مرکز اروپایی حقوق اساسی و بشر» در برلین اتهامات جنایی را علیه ماموران ناشناس سیا که مرتکب شکنجه شده‌ اند، طرح کرد.

در همین راستا، در 7 ژوئن 2017، همین مرکز اروپایی از دادستان کل آلمان خواست که حکم بازداشت جینا هاسپل را به دلیل آن که شکنجه مظنونین تحت مسئولیت او انجام گرفت، صادر کند.

طبق گزارشی در گاردین در 15 فوریه 2017، هاسپل زمانی که با نام مستعار «جینا دو» رییس دفتر رودریگز در مرکز ضدتروریسم سیا بود، به او کمک کرد که حدود 100 نوار ویدئویی از بازجویی‌ های سیا در زندان‌ های مخفی نابود شود. افشای این مساله جرقه اصلی بود که تحقیقات جنجالی کمیته اطلاعاتی سنا را درباره شکنجه در دستگاه‌ های اطلاعاتی آمریکا در 2014 رقم زد.

ریاست سیا (2018 تا به حال)

در 13 مارس 2018 دونالد ترامپ او را به عنوان جانشین «مایک پومپئو» برای ریاست جدید سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) معرفی کرد.

در 18 مه 2018، جینا هاسپل با 6 رای سناتور دموکرات توانست رای تایید سنا را بدست آورد و نخستین زن رئیس سازمان آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) شد. مسئولیت او از 31 مه 2018 آغاز شد.

شماری از سناتورهای از جمله «رند پال» سناتور جمهوری خواه با انتصاب هاسپل به این سمت مخالف بودند. رند پال می گفت: وی چشمانش را بر روی شکنجه ها بسته است.

در 21 مه 2018 او رسما سوگند خورد.

پرونده خاشقجی

هاسپل از همان ابتدا به پرونده جمال خاشقجی ورود کرد.

هاسپل مدیر سازمان سیا دو شب پیش در جمع نمایندگان آمریکایی توضیحاتی را درباره یافته های این سازمان در خصوص قتل روزنامه نگار منتقد سعودی و ستون نویس واشنگتن پست مطرح کرد.

این نشست با اعضای دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان پشت درهای بسته برگزار شد.

«الیوت انگل» عضو دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان پس از این نشست در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه نمی تواند اطلاعات طبقه بندی شده این جلسه را تشریح کند، گفت: لازم است روابط خود با عربستان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم و ببینیم که در چه زمینه هایی باید سیاست خود در قبال عربستان را تغییر دهیم و در چه زمینه های نباید این کار را بکنیم.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امور خارجی از ابتدای سال میلادی آینده جلسات استماع خود در این زمینه برگزار خواهد کرد، افزود: سوالات زیادی درباره عملکرد عربستان علیه افراد بی گناه در یمن بی پاسخ مانده است.

این دومین بار است که مدیر سازمان سیا درباره تحقیقات و یافته های این سازمان در خصوص قتل خاشقجی به نمایندگان آمریکایی گزارش می دهد. هاسپل هفته گذشته نیز توضیحاتی را به سناتورهای مجس سنا داده بود.

این در شرایطی است که ترامپ و سایر مقام های رسمی کاخ سفید همچنان بر این باورند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هیچ گونه نقشی در قتل خاشقجی نداشته است.

پس از اظهارات هفته گذشته هاسپل در مجلس سنا، تعدادی از سناتورها به شدت از ترامپ و عملکرد دولت آمریکا در قبال این حادثه هولناک انتقاد کردند. سناتورهای منتقد بر این باورند که دولت آمریکا ارتباط بین قتل خاشقجی و ولیعهد سعودی را دست کم و بی اهمیت تلقی کرده است.

در چنین شرایطی سنای آمریکا قصد دارد 3 اقدام قانونی را در واکنش به قتل خاشقجی انجام دهد: قطع حمایت های آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن، مسئول شناختن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی رسما به دلیل قتل خاشقجی و تحریم تسلیحاتی.

زندگی شخصی

هاسپل در سال 1976 با «جف هاسپل» که در ارتش آمریکا خدمت می کرد، ازدواج کرد. آنها در سال 1985 از یکدیگر جدا شدند.

آنها فرزندی نداشتند.

هاسپل در حال حاضر در شهر آشبرن ایالت ویرجینیا زندگی می کند. او از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کند.