واکنش حریری به ادعای کشف تونل

سعد الحریری» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان روز پنج‌شنبه در واکنش به ادعای رژیم صهیونیستی در مورد کشف تونل‌هایی از لبنان تا فلسطین اشغالی، گفت: تل‌آویو خود مسئول این وضع است و این اسرائیلی‌ها هستند که ماهانه ده‌ها بار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد مرز لبنان و فلسطین اشغالی را نقض می‌کنند.

حریری که در نشستی در اندیشکده «چتم هاوس» لندن صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد ادعای کشف این تونل‌ها، گفت: «برخی رسانه‌ها را دیده‌اید که تیتر زده‌اند که لبنان تونل‌هایی دارد که به اسرائیل رفته و ادعا‌هایی مطرح شده که حزب‌الله این کار را کرده است. آیا تابحال شنیده‌اید که اسرائیل ماهانه چند بار به حریم هوایی لبنان تجاوز می‌کند؟ آیا تابحال شنیده‌اید که اسرائیل چند بار وارد آب‌های ما شده؟ شنیده‌اید؟»

وی افزود: «فکر می‌کنید منصفانه است؟ فکر می‌کنید منصفانه است که [اسرائیل]در ماه گذشته ۱۵۰ بار به آسمان لبنان تجاوز کرده؟ این منصفانه است که حریم آب‌های بین‌المللی ما ماهی ۱۰، ۲۰ بار نقض شود؟ و همچنان بخش‌هایی از اراضی ما، مزارع شبعا، تحت اشغال است. از دید ما به عنوان دولت لبنان، قطعنامه ۱۷۰۱ باید به طور کامل، طبق متن آن، اجرا شود.»

حریری ادامه داد: «ارتش لبنان به مسئله تونل‌ها خواهد پرداخت. اینکه با جسارت گفته شود که لبنان مسئول این وضعیت است، فکر می‌کنم [پیش از آن]این اسرائیل است که باید پاسخ دهد از زمان تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ چند بار حریم لبنان را نقض کرده است. تعداد شکایاتی که ما [از اسرائیل]به سازمان ملل فرستاده‌ایم، آنقدر زیاد است که حسابش از شمار خارج است. اما چه پاسخی به آن‌ها داده شده است؟ هیچ.»

 

روند تشکیل دولت

او در بخش دیگری از این نشست به روند تشکیل دولت جدید لبنان پرداخت و گفت: اطمینان دارد که دولت جدید تا پایان سال ۲۰۱۸ تشکیل می‌شود. وی گفت: «اطمینان دارم که تا پایان سال دولت تشکیل می‌شود. البته می‌دانم که چالش‌های بزرگی پیش روی ماست... معادله در پارلمان تغییر کرده و برخی [سهم]بیشتری می‌خواهند. فقط همین یک مانع باقی مانده و اطمینان دارم که این مانع هم برطرف می‌شود.»

حریری با بیان اینکه لبنان بیش از این نمی‌تواند هزینه تبعات عدم وجود دولت را تاب آورد، گفت: معتقد است که باید هرچه سریع‌تر دولت را تشکیل داد. وی گفت: تلاش می‌کند تا لبنان را همزمان از سرایت ناآرامی از کشور‌های همسایه و همچنین بروز درگیری با رژیم صهیونیستی، که به گفته وی هدف کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، حفظ کند.

وی حضور یک و نیم میلیون پناهجوی سوری در لبنان را بار عظیمی بر دوش این کشور خواند و گفت: امیدوار است که کشور‌های خارجی که به کمک به لبنان متعهد شده بودند، به تعهدات خود عمل کنند.

تلاش برای تضعیف حزب‌الله

در ادامه این نشست، حریری در مورد حزب‌الله لبنان و تلاش‌های تل‌آویو برای تضعیف این جنبش، گفت: آیا جنگ‌های پیاپی اسرائیل و ترور‌هایی که این رژیم علیه حزب‌الله انجام داده، باعث تضعیف این سازمان شده است؟ وی افزود: «در سال ۲۰۰۶ اسرائیل می‌گفت: حزب‌الله ۱۰۰۰۰ موشک دارد. الان چطور؟ اسرائیلی‌ها می‌گویند، من نمی‌دانم، اسرائیلی‌ها می‌گویند اکنون حزب‌الله ۱۰۰۰۰۰ موشک دارد. خوب پس جنگ سال ۲۰۰۶ چه کرد؟ آیا لبنان را تضعیف کرد؟ آیا حزب‌الله را تضعیف کرد؟»

وی افزود: «اگر می‌خواهید این موضوع را حل کنید، این یک مسئله منطقه‌ای است. من همیشه می‌گویم که این یک مسئله منطقه‌ای است. این یک مسئله ایرانی است. اگر می‌خواهید این مسئله را حل کنید، بیائید سر میز بنشینید، بیائید این جنگ‌ها را متوقف کنید و در مورد نحوه حل این مسائل، صحبت کنید. اگر قرار است راه حلی باشد، باید از طریق اتحادیه عرب به دست آید، اما نتانیاهو خواهان صلح نیست... فکر می‌کنم نتانیاهو یک تکه از لبنان را می‌خواهد، یک تکه از جولان، یک تکه از فلسطین، یک تکه از اردن را می‌خواهد.»