تحویل «اس-400» به هند نهایی شد

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز (پنجشنبه) از نهایی شدن قراردادهای تجاری-نظامی با هند برای تحویل تجهیزات نظامی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی «اس-400»، به رغم فشارهای خارجی خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، «ایگور مورگولف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت که مذاکرات میان روسیه و هند در خصوص برخی قراردادهای همکاری نظامی و فنی برای تضمین قابلیت‌های دفاعی و امنیت ملی این کشور در مرحله نهایی است.

این دیپلمات روس که در سومین مجمع سران مراکز تحقیقاتی هند و روسیه سخنرانی می کرد، گفت که طی آخرین سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به دهلی نو در ماه اکتبر گذشته، قرارداد نظامی مهمی برای تحویل سامانه‌های «اس-400» به هند به امضا رسیده بود.

وی افزود: «برخی قراردادهای مهم دیگر نیز که برای تضمین قابلیت دفاعی و امنیت ملی هند ضروری هستند، مراحل پایانی را سپری می‌کنند».

تحت قراردادی به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار که در سفر پوتین به دهلی نو در تاریخ پنجم اکتبر به امضا رسیده بود، مسکو موظف شد تا پنج مجموعه سامانه «اس-400» را تا پیش از پایان سال 2023 در اختیار هند قرار دهد.

علاوه بر این، روسیه در ماه نوامبر نیز قراردادی با هند برای تحویل چهار ناوچه جنگی «Project 11356» به امضا رسانده است که بر اساس این قرارداد، دو ناوچه جنگی در شرکت کشتی‌سازی «یانتار» روسیه در سواحل بالتیک تولید می‌شود و دو ناوچه دیگر نیز در شرکت کشتی‌سازی «گوآ» هند تولید و در اختیار نیروی دریایی این کشور قرار می‌گیرد.

«الکسی راخمانف» رئیس شرکت ملی کشتی‌سازی روسیه گفته بود که نخستین ناوچه تحت این قرارداد قرار است ظرف مدت سه سال آینده در اختیار هند قرار گیرد.