انتقاد دبیر کل سابق سازمان ملل از مواضع دولت ترامپ

 بان کی مون، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد از مواضع دولت آمریکا از جمله خروج از معاهده پاریس انتقاد کرد.

بان کی مون گفت: «من به عنوان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد که به صورت خستگی ناپذیر برای تقویت و ارتقای صلح و ثبات و شکوفایی تلاش کرده است، معتقدم هیچ کس را نباید کنار گذاشت. این چندجانبه گرایی اکنون با تهدید جدی روبرو است. پس از جنگ جهانی دوم، چندجانبه گرایی به صلح و ثبات و شکوفایی جهان کمک کرده است، هرچند که ما از نتیجه راضی نیستیم. بنابراین، ما معتقدیم ضروری است چندجانبه گرایی تقویت شود، در غیر این صورت اجرای اهداف توسعه پایدار هزاره سخت خواهد بود. چین رهبری قوی در این زمینه نشان داده است که از جمله آن طرح جاده ابریشم و بانک سرمایه گذاری آفریقا است.»

دبیر کل سابق سازمان ملل متحد گفت: «رئیس جمهور شی جین پینگ اعلام کرد که تحولات اقتصادی و اجتماعی چین براساس چهار دیدگاه شامل نوآوری، اقتصاد قوی، مشمول کردن همه و مرتبط بودن با همه خواهد بود. من معتقدم رهبری قوی در چین در زمینه ارتباط با دیگران و شامل کردن همه نشان داده شده است.»

بان کی مون درباره تغییر شرایط اقلیمی گفت: «من دیگر بیش از این نمی‌توانم درباره اهمیت و ضرورت مقابله با پدیده تغییر شرایط آب و هوایی صحبت کنم.»

وی گفت: «من اکنون بسیار نگرانم که برخی از کشور‌ها مانند آمریکا، عربستان سعودی، کویت و لهستان از مقابله با تغییر شرایط اقلیمی حمایت نمی‌کنند و نشست فعلی درباره تغییرات شرایط آب و هوایی در لهستان پیشرفت چندانی نداشته است. من باید بار دیگر بر اهمیت کمک‌های مهم چین و آمریکا در دوره رئیس جمهور اوباما تاکید کنم. بدون رهبری چین و آمریکا، توافقنامه آب و هوایی پاریس نمی‌توانست به وجود آید و بسیار از رئیس جمهور شی جین پینگ و رهبری و تعهد وی در این زمینه تشکر می‌کنم.»

دبیرکل سابق سازمان ملل متحد گفت: «رئیس جمهور ترامپ فقط شش ماه بعد از تغییر دولت اعلام کرد آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس خارج می‌شود. من نمی‌دانم چگونه نگرانی شدید و حتی خشم خود را بیان کنم از این که چگونه با تغییر رئیس جمهور، یک کشور می‌تواند چنین به صورت غیرمسئولانه رفتار کند. من به رئیس جمهور ترامپ گفتم که این به لحاظ سیاسی و اقتصادی کوته بینانه و غیرمسئولانه است و به لحاظ علمی هم اشتباه است.»