فریاد داماد ترامپ بر سر حاکم عرب

صائب عریقات، مسئول برجسته تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که در ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۷ با جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد. این دیدار یک هفته قبل از آن صورت گرفته که ترامپ قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد و سفارت واشنگتن را به قدس انتقال دهد.

این اظهارات عریقات در همایش بین‌المللی دوحه در قطر مطرح شد. عریقات گفت که در آن دیدار با کوشنر به وی اعلام کرد که ترامپ قرار بود یک دستور ریاست‌جمهوری را برای تاخیر در انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس امضا کند که این امر بر اساس قانون تصویب شده توسط کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ باید صورت می‌گرفت اما کوشنر به او گفت: ما چیزی را امضا نخواهیم کرد.

عریقات تصریح کرده است: اگر شما به تلاش‌های خود برای انتقال سفارت ادامه دهید، ایالات متحده خود را از هر نقشی در روند مسالمت‌آمیز دور می‌کند. کوشنر نیز به او پاسخ داده است: من را تهدید نکن! عریقات نیز گفته است: شما خودتان را از هر نقشی در روند مسالمت‌آمیز دور خواهید کرد. کوشنر عصبانی‌تر شده و عنوان داشته است: شما از تغییراتی که در اطرافتان در جهان عرب رخ می‌دهد، اطلاع ندارید. عریقات پاسخ داده: بهترین چیز برای من این است که یک دانشجو باشم؛ تو به من یاد بده! این سخن خشم کوشنر را بیشتر کرده و او بر سر عریقات فریاد زده و گفته است: تمسخر نکن!

در این هنگام عریقات خطاب به کوشنر پرسیده است: آیا بر این باوری که کشورهای عربی سفارت‌هایی را در تل‌آویو خواهند گشود و قدس با مسجد الاقصی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسند؟ قدس خط قرمز همگی آنها است؛ عربستانی‌ها، قطری‌ها، مصری‌ها، اردنی‌ها و بحرینی‌ها. تو در مورد چه صحبت می کنی؟ کوشنر در مورد این مسأله توضیحی ارائه نداده و فقط گفته است: این مسأله مربوط به ماست، این سیاست ماست. این مقام فلسطینی نیز به کوشنر هشدار داده است: اگر این کار را کنید، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به لبه فاجعه می‌آورید.