ادعایی درباره سوءاستفاده بلژیک از پول‌های قذافی

 براساس گزارش دفتر دادستانی بروکسل، بازرسان بلژیک دوشنبه یک مقام سابق وزارت دارایی این کشور را درباره پرونده خارج کردن پول معمر قذافی از حساب‌های تعلیق شده او در بانک‌های بلژیک مورد بازجویی قرار دادند.

ماه اکتبر فاش شد که چندین میلیارد یورو از حساب‌های بانکی رهبر پیشین لیبی به صورت مرموزی ناپدید شده است. در آن زمان برخی از رسانه‌ها گمانه‌زنی کردند که این پول احتمالا برای تامین مالی چندین گروه شبه‌نظامی متعدد در لیبی مورد استفاده قرار بگیرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از مرگ قذافی در ۲۰۱۱ دستور تعلیق دارایی‌های او را صادر کرد. دارایی‌های قذافی در بلژیک شامل حساب‌هایی در چهار بانک متفاوت بود. با این حال، گزارش‌های بعدی نشان داد که سود حاصل از این حساب‌ها هرگز تعلیق نشده و این سود بانکی است که اکنون مفقود شده است.

دفتر دادستانی بلژیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: در بخشی از تحقیقات پرونده‌های پولشویی، بازرسان از مدیرکل سابق امور مالی در خزانه‌داری خدمات دولتی فدرال در ارتباط با پرداخت حدود دو میلیارد یورو سود حاصل از دارایی‌های لیبی که با دستور سازمان ملل تعلیق شده بود، به یک نهاد حقوقی نامشخص که احتمالا صندوق سرمایه‌گذاری لیبیایی بوده باشد، بازجویی به عمل آوردند.

دفتر دادستانی بلژیک همچنین اعلام کرد، درون این وزارتخانه هم تحقیقاتی صورت گرفته است. در این بیانیه آمده است: تحقیقاتی در وزارت خزانه‌داری انجام شده است تا نقش دولت بلژیک در اتخاذ تصمیم برداشت سود دارایی‌های لیبی مشخص شود و معلوم شود که گیرنده این پول چه طرفی بوده است.