هشدار "آنجلینا جولی" به سیاستمداران

آنجلینا جولی، نماینده ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل سه‌شنبه در مطلبی برای اکونومیست با انتقاد از عملکرد سیاستمداران جهان از آنها خواست تا به رشد بحران پناهجویان در سراسر جهان رسیدگی کنند.

او نوشت: در سال ۲۰۱۹ ما نباید بحث را به کسانی واگذار کنیم که از اضطراب عمومی برای مزیت سیاسی استفاده می‌کنند.

او با انتقاد از دستورکار رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، دونالد ترامپ مردم آمریکا را از "تروریست‌هایی" که می‌توانند از مکزیک وارد خاک ایالات متحده شوند "می‌ترساند" تا دیوارش را بسازد.

جولی تاکید کرد، بحران پناهجویان، جهانی است که بدترین آنها در سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سودان در جریان است. او روی مشکلات در آمریکا تمرکز نکرد.

آنجلینا جولی افزود: شمار پناهجویان در سراسر جهان برای ششمین سال پیاپی افزایش نشان می‌دهد. حدود ۶۸ میلیون اکنون از خشونت و آزار و اذیت آواره شدند که معادل یک پنجم جمعیت آمریکا، نیمی از جمعیت روسیه و بیش از کل جمعیت بریتانیاست. همزمان حمایت انسان‌دوستانه به صورت مداوم با کمبود بودجه مواجه است. تا سپتامبر ۲۰۱۸ آژانس پناهجویان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و شرکایش تنها ۳۱ درصد از اعتباراتی که برای کمک به میلیون‌ها آواره و بی‌خانمان سوری نیاز داشتند، دریافت کردند. ‌

این نماینده ویژه سازمان ملل تاکید کرد: این شرایط وخیم در مناطق دیگر هم وجود دارد و شاهدیم که کمتر از نیمی از اعتبارات انسان‌دوستانه در اکثر کشورهای بحران‌زده تامین شده است. چنانچه کاری انجام نشود، این روند افزایش تعداد و کمبود منابع تبعات وخیمی در ۲۰۱۹ خواهد داشت. این وضعیت قابل تحملی نیست. راه‌حل این نیست که کشورهایی دست به تدابیر یکجانبه تند برای هدف گرفتن پناهجویان بزنند که مغایر ارزش‌ها و مسوولیت‌پذیری انسانی است. این تنها موجب شعله‌ گرفتن بحران می‌شود. راه‌حل آن پایان دادن به جنگ است. ما باید از طریق جلوگیری و حل و فصل درگیری‌ها از شمار آوارگان در سراسر جهان بکاهیم تا آنها مجبور نشوند خانه‌هایشان را رها کنند. ما باید مردم و کشورها را برای اقدام هماهنگ بر پایه منافع مشترک و تمایلات جهانی برای امنیت، شرافت و برابری بسیج کنیم.

به گفته آنجلینا جولی، دو سوم تمام پناهجویان تحت نظر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از پنج کشور سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سومالی هستند. او گفت: صلح در هر کدام از این کشورها می‌تواند شرایطی برای بازگشت مردم به خانه‌هایشان و کاهش میلیونی شمار پناهجویان در سراسر جهان به وجود آورد. در دموکراسی‌ها، رای‌دهندگانی مثل ما باید سیاستمدارانشان را به چالش بکشند تا مشخص شود سیاست‌های انها برای ریشه کن کردن این مشکل چه بوده است.