واکنش مقامات آمریکایی به تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا از ایالت کارولینای جنوبی که همواره یکی از طرفداران پروپاقرص سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، بوده است از تصمیم وی برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، به شدت انتقاد و آن را «اشتباه» توصیف کرد.

گراهام در بیانیه ای مدعی شد: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در این مقطع زمانی یک پیروزی بزرگ برای ایران، داعش، بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) و روسیه خواهد بود. این سناتور جنگ طلب در ادامه مدعی شد بیم آن را دارد که خروج نظامیان آمریکایی از سوریه پیامدهای ویرانگری برای آمریکا، منطقه خاورمیانه و سراسر جهان به همراه داشته باشد.

سناتور کارولینای جنوبی همچنین افزود این (اقدام) باعث خواهد شد جذب متحدان در آینده برای مقابله با افراط‌گرایان دشوارتر شود. گراهام همچنین مدعی شد: ایران و دیگر «بازیگران بد» در منطقه، این اقدام را نقطه ضعف آمریکا در تلاش هایش برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران تلقی خواهند کرد.

مارکو روبیو، دیگر سناتور جمهوری خواه آمریکایی نیز خروج کامل و سریع نیروهای آمریکایی از سوریه را «اشتباهی مهلک» توصیف کرد که پیامدهای آن فراتر از آنچه وی «نبرد علیه داعش» خواند، خواهد بود.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ”پیروزی ها بر داعش نشانگر پایان ائتلاف جهانی یا نبرد با آن نیست. ما شروع به بازگرداندن نظامیان آمریکایی کرده ایم، در حالی که وارد مرحله بعدی این نبرد می شویم.“­ سندرز با تکرار ادعاهای ترامپ درخصوص پیروزی بر داعش و در اظهاراتی مضحک تلاش کرد آمریکا را دلیل اصلی شکست این گروه تروریستی معرفی کند و گفت: ”پنج سال پیش، داعش بسیار قوی و نیرویی خطرناک در خاورمیانه (غرب آسیا) بود اما اکنون آمریکا این خلافت سرزمینی را شکست داده است!!“

ترامپ امروز (چهارشنبه) در یک پیام توئیتری خبر رسانه‌های آمریکایی مبنی بر خروج کامل نیروهای این کشور از سوریه را تلویحا تایید کرد و مدعی شد این کشور گروه تروریستی داعش را در سوریه شکست داده است. ترامپ همچنین مدعی شد تنها دلیل او برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه همین موضوع (شکست داعش) بوده است.

پیش از انتشار این توئیت، مقامات آمریکا امروز در گفتگو با رویترز اعلام کرده بودند واشنگتن در حال بررسی خروج تمام نیرو‌های خود از سوریه است. آن‌ها مدعی شدند واشنگتن همزمان با پس گرفتن تمام مناطق تحت کنترل داعش و پایان مأموریت خود، تمام نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج می‌کند.

در حال تکمیل ...