دیدگاه حزب‌الله درباره تشکیل دولت جدید

 شیخ علی دعموش معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان خاطر نشان کرد ما در آستانه تشکیل دولت پس از ابتکار عمل رئیس جمهور و همچنین اعتراف نخست وزیر مکلف به حق گروه‌های اهل سنت مستقل در وزیر شدن قرار داریم و انتظار می‌رود که به زودی این مسئله اعلام شود(تشکیل دولت).

وی افزود با توجه به دغدغه‌های فراوانی که مردم به ویژه در زمینه معیشتی و اقتصادی دارند و نیز با توجه به چالش‌های مختلفی که در مقابل لبنان وجود دارد، تشکیل دولت یک مسئله مهم است، اما مسئله مهمتر این است که دولتی منسجم، موثر و کارامد تشکیل شود که با جدیت و مسئولیت‌پذیری کامل برای رشد و ارتقای کشور در تمام زمینه‌ها فعالیت کند.

دعموش خاطر نشان کرد دولتی که تشکیل خواهد شد، باید کارهای زیادی را انجام دهد و هیچ جایی برای وقت‌ تلف کردن بیشتر وجود ندارد، به  همین سبب، بیانیه وزارتی باید سریعا تدوین و کار و فعالیت شروع شود،  دولت باید تلاش‌های دوچندانی با کارایی و تاثیرگذاری بیشتر برای جبران دوره گذشته و کسب دستاوردهایی در زمینه‌های مختلف به منظور بازیابی اعتماد مردم لبنان انجام دهد که در دوره اخیر احساس کردند که دغدغه‌هایشان مورد بی ‌توجهی مسئولین قرار گرفته است.

این عضو مطرح حزب الله تصریح کرد دولت آینده باید عملکرد مسئولانه‌ای از خود نشان دهد، زیرا ادامه عملکردی که در گذشته بود، وضعیت اقتصادی لبنان را در معرض وخامت بیشتر قرار خواهد داد، در نتیجه اهمیت دولت جدید در عملکرد آن و نیز در ترکیب آن است.

وی خاطر نشان کرد اولویت دولت جدید و در مرحله آینده باید بر محور اصلاح وضعیت اقتصادی، مبارزه با فساد و حل مشکلات اساسی شهروندان همچون مشکل برق، آب، زباله‌ها و نیز حمایت از بخش‌های تولیدی اقتصاد به ویژه بخش‌های کشاورزی و صنعت و نیز حل بسیاری از پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اساسی دیگر چه در ارتباط با آوارگان(سوری) یا استخراج نفت و گاز یا رابطه با سوریه یا مقابله با تجاوزات مکرر اسرائیل و تحریم‌های آمریکا علیه لبنان باشد و اگر دولت نتواند آغازی قدرتمند و مثبت در این پرونده‌ها و دیگر پرونده‌ها از خود نشان دهد، ما شاهد بدتر شدن وضعیت از وضعیت فعلی خواهیم بود.

دیدار سفیر آلمان و نمایندگان فرانسه با سعدالحریری

خبر دیگر اینکه عصر امروز جمعه 21 دسامبر، سعدالحریری نخست وزیر مکلف در محله «بیت الوسط» بیروت، جرج دارگلین سفیر آلمان را به حضور پذیرفت که طی آن تحولات و روابط دوجانبه میان لبنان و آلمان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین هیئتی از نمایندگان پارلمان فرانسه به ریاست جان کریستف لاگار رئیس اتحادیه دموکرات‌ها و مستقل‌ها با سعدالحریری دیدار کرد که طی آن آخرین تحولات سیاسی لبنان و منطقه و روابط دوجانبه میان بیروت و پاریس بررسی شد.

احتمال تشکیل دولت لبنان در شامگاه جمعه یا فردا شنبه

خبرنگار شبکه المنار به نقل از منابع خود در بیت  الوسط از احتمال تشکیل دولت لبنان در شامگاه جمعه یا فردا شنبه خبر داد.

سعدالحریری نخست وزیر لبنان هم ابراز امیدواری کرده است که دولت وحدت ملی لبنان امروز جمعه تشکیل شود. دولت جدید لبنان با وجود گذشت بیش از هفت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان و به سبب اختلافات سیاسی درباره پست‌های وزارتی تاکنون تشکیل نشده است.

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان هم روز پنجشنبه 29 آذر گفته بود که تا دو روز دیگر دولت جدید لبنان تشکیل خواهد شد. باسیل افزود جزئیات باقی مانده برای تشکیل دولت جدید لبنان به بیش از دو روز برای  اعلام تشکیل نیاز ندارد.

باسیل که در صفحه شخصی خود در توئیتر سخن می‌گفت، در پی دیدار خود با سعدالحریری ابراز امیدواری کرده بود که دولت جدید به زودی و پیش از پایان سال جدید میلادی تشکیل شود.

وی خاطر نشان کرد زمان زیادی برای تشکیل دولت لبنان هدر رفته است،‌اما در نهایت به نتیجه رسیده‌ایم و جزئیات آن به رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف مربوط است.

خبر دیگر اینکه شیخ علی یاسین رئیس جمعیت علمای صور تاکید کرد حساس بودن مرحله کنونی مستلزم آن است که همبستگی و الفت در بالاترین حد آن میان تمام طیف‌های ملت لبنان برقرار شود.

وی اظهار داشت فضاهای مثبت امروز ،نشان دهنده قریب الوقوع بودن تشکیل دولت جدید لبنان است و امیدواریم این فضاها ادامه یابد تا توافق درباره بیانیه وزارتی که دستاوردهای مردم و وحدت آنها را با معادله طلایی ارتش،‌ملت و مقاومت به دست آید.