سازمان ملل خواستار پایان تهدید آسانژ شد

کارگروه سازمان ملل در امر بازداشت‌های خودسرانه با تاکید بر یافته‌های خود که فوریه ۲۰۱۶ آن‌ها را منتشر کرده، اظهار کرد، جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس به طور غیرقانونی و بدون آنکه به طور رسمی متهم شود در سفارت اکوادور مانده است.

آسانژ اکنون بیش از شش سال است که در سفارت اکوادور به سر می‌برد.

او در ابتدا برای جلوگیری از استردادش به سوئد و بازجویی از او برای تحقیقات در پرونده تعرض جنسی به این سفارتخانه پناهنده شد. این تحقیقات اکنون متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آسانژ که وبسایتش هزاران سند سری دولت آمریکا را منتشر کرده، اتهامات طرح شده علیه او از سوی سوئد را تکذیب کرده و گفته است، این اتهامات نیرنگی هستند که در نهایت او را تحویل آمریکا بدهند؛ جایی که دادستانانش آماده می‌شوند تا پرونده قضایی‌ای را علیه او پیگیری کنند.

انگلیس می‌گوید، اگر آسانژ از سفارت اکوادور خارج شود، او را به خاطر نقض شرط وثیقه دستگیر خواهند کرد اما اگر حکمی نیز علیه او صادر شود، بیش از شش ماه زندان نخواهد بود.

انگلیس اظهار نظری درباره درخواست کارشناسان حقوقی سازمان ملل نکرده اما وزیر امور اروپا و آمریکای این کشور در ماه ژوئن اظهار کرد، به شکلی انسانی و مناسب با آسانژ برخورد خواهد شد.

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای اظهار کردند: تنها دلیلی که برای محرومیت ادامه‌دار آسانژ از آزادی باقی مانده، نقض شرط وثیقه در انگلیس است که جرمی مختصر است و نمی‌تواند محکومیت بیش از شش سال حبس را توجیه کند؛ حبسی که او از زمان پناهندگی‌اش در سفارت اکوادور تحت آن قرارداشته است.

این کارشناسان در این بیانیه آورده‌اند: زمان آن رسیده که آسانژ که بهایی سنگین‌ را برای دستیابی مسالمت‌آمیز به حقش برای آزادی عقیده، بیان و اطلاعات و ترویج حق اطلاع از واقعیت به نفع مردم پرداخت کرده، آزادی خود را بازیابد.

این کارشناسان ابراز نگرانی‌ کردند که "محرومیت او از آزادی" سلامت او را تضعیف کرده و با توجه به اضطراب بیش از حدی که به او وارد می‌شود، می‌تواند "زندگی‌اش را در خطر قرار دهد".