توضیحات نماینده پارلمان فلسطین از پشت پرده انحلال پارلمان توسط "محمود عباس"

«سالم سلامه» رئیس جمعیت علمای اسلام در نوار غزه و نماینده پارلمان فلسطین گفت: محمود عباس صلاحیت انحلال مجلس قانون‌گذاری فلسطین را ندارد؛ این مجلس است که به نهادها و دولت‌ها مشروعیت می دهد.

نماینده پارلمان فلسطین افزود: این اقدام محمود عباس در راستای اجرایی کردن توطئه‌های دشمنان در حذف اجزای قانونی کشور فلسطین صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: محمود عباس با از دست دادن مشروعیت خود می‌خواهد به تمام نهادهای قانونی حقیقی ملت فلسطین ضربه بزند، ولی او  در جایگاهی نیست که بتواند چنین اقداماتی را اتخاذ کند، چراکه دوره دولت او از مدت ها قبل به پایان رسیده است.

سالم سلامه با بیان جزئیات این اقدام اظهار داشت: عباس با تشکیل غیرقانونی دادگاه قانون اساسی به چنین اقدامی دست‌زده است، این در حالی است که خود دادگاه قانون اساسی باید در مجلس قانون‌گذاری فلسطین ادای سوگند کند تا مشروعیت پیدا کند، که چنین اتفاق نیفتاده است؛ لذا این دادگاه نیز مانند عباس فاقد پشتوانه قانونی است.

رئیس جمعیت علمای اسلام در نوار غزه با اشاره به اهداف انحلال مجلس قانون‌گذاری فلسطین تصریح کرد: یکی از اهداف این اقدام ضربه زدن به جنبش‌های اسلامی به ویژه مقاومت است چراکه این جنبش‌ها در تمام سطوح در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کردند و حتی در انتخابات گذشته پیشگام و اکثریت آرای ملت فلسطین را کسب کردند.

نماینده پارلمان فلسطین با تأکید بر بطلان این اقدام به تبیین پیامدهای آن پرداخت و گفت: انحلال مجلس قانون‌گذاری به مثابه نابودی مشروعیت کشور فلسطین است چراکه این مجلس به عنوان عالی‎ترین نهاد قانونی ملت فلسطین به تمامی سازمان‌ها و نهادهای فلسطین مشروعیت می‌بخشید، و این اقدام قطعا به نفع ملت فلسطین نیست.

وی تأکید کرد: هیچ مجلسی نمی‌تواند جایگزین مجلس قانون‌گذاری فلسطین شود فقط خود این مجلس است که می‌تواند خود را منحل کند و این در صورتی امکان پذیر خواهد بود که مجلس‌ قانون‌گذاری جدید از طرف مردم انتخاب شود و این یک فرایند قانونی است که هیچ فردی یا نهادی نمی‌تواند به تنهایی خارج از چارچوب مجلس دست به چنین اقدامی بزند.

سالم سلامه افزود: از اهداف این اقدام محمود عباس، بحران‌سازی در جهت بی‌اثر کردن آشتی ملی پیش‌رو است و این بازی برای جریان‌های فلسطینی تکراری است چراکه هر وقت گروه‌های فلسطینی به توافق آشتی ملی نزدیک می‌شوند محمود عباس دست به چنین اقدامات تفرقه افکن می‌زند.

رئیس جمعیت علمای اسلام در نوار غزه با اشاره به تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: محمود عباس به‌خوبی می‌داند که در شرایط سختی قرار دارد و جایگاهی در داخل فلسطین و خارج ندارد؛ او با چنین اقداماتی می‌خواهد نظر اسرائیلی‌ها را به خود جلب کند تا او را در عملیات به اصطلاح صلح بازی دهند ولی او اکنون برای همه یک مهره سوخته است.

نماینده پارلمان فلسطین تصریح کرد: ملت فلسطین به خوبی نماینده‌ خود را می‌شناسد و آن مقاومت است که در سخت‌ترین شرایط پشتوانه این جریان ملی است؛ در پاسخ به این اقدام عباس هفته آینده مجلس جلسه تشکیل خواهد داد تا هر نوع مصونیت حقوقی و قانونی را از او بردارند.