انتشار عکس هایی از دختر فراری حاکم دوبی

وزارت خارجه امارات متحده عربی با انتشار عکس‌هایی از شیخه لطیفه، دختر محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی در کنار مری رابینسون، که قبلا کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بود، در یک بیانیه "اتهامات جعلی" درباره فرار او از دوبی را رد کرد.پیشتر گفته شده بود که لطیفه تلاش کرده تا برای داشتن زندگی آزاد از دوبی بگریزد.لطیفه چند ماه پیش تلاش کرد با کمک دوستانش از دوبی فرار کند و به هند پناهنده شود، اما او را در میانه راه پیدا کردند و به خانه بازگرداندند. از آن زمان دوستان و حامیان شیخه لطیفه از او بی‌خبر هستند. برخی دوستانش گمان می‌کردند که شاید او را کشته باشند.به گزارش رادیو زمانه، لطیفه قبل از فرارش ویدئویی ضبط کرده بود و در آن از سالهای طولانی حبس و آزار در خانه شکایت کرده بود.

لطیفه ۳۳ ساله، پیش از فرار به طور منظم تمرین غواصی کرده بود تا خود را به عمان و از آنجا با یک قایق به هند برساند. در نهایت، یکی از دوستان صمیمی‌اش، به همراه یک جاسوس سابق فرانسه به او کمک کردند تا با یک قایق از دوبی فرار کند. اما قایق آنها شناسایی شد و گروهی کوماندو به آنها یورش بردند، لطیفه را در راه ساحل هند باز پس گرفتند و با خود به امارات بازگرداندند.در ماه‌های بی‌خبری از سرنوشت لطیفه، در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی نظیر «دوستان لطیفه»، «لطیفه را آزاد کنید» در حمایت از او به راه افتاده است.امارات متحده عربی این گزارش‌ها را رد کرده و اعلام کرده بود که او به همراه خانواده‌اش در خانه خود زندگی می‌کند.روز دوشنبه ۲۴ دسامبر، سوم دی‌ماه، وزارت خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در رابطه با شیخه لطیفه، یادداشتی به دفتر اقدامات ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد فرستاده است.

در این بیانیه آمده است که پیام امارات به سازمان ملل پاسخی به 'اتهامات جعلی ' درباره شیخه لطیفه و 'تکذیب ' مسائل عنوان شده است.در عکس‌هایی که وزارت خارجه امارات متحده عربی منتشر کرده، شیخه لطیفه در کنار مری رابینسون دیده می‌شود که قبلا کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و رئیس جمهور ایرلند بوده است. ظاهرا این عکس‌ها روز ۱۵ دسامبر در دوبی گرفته شده است.در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است: "این عکس‌ها هنگام ملاقات این دو نفر گرفته شده و با اجازه آنها منتشر شده است."

سازمان ملل هنوز هیچ واکنشی به این بیانیه امارات متحده عربی نشان نداده است.

ویدئو دختری با تیشرت آبی چه بود؟

به گزارش بی بی سی، روز ۱۱ مارس ۲۰۱۸ ویدیویی ۴۰ دقیقه‌ای از دختری با تی‌شرت آبی در کنج اتاقی سفید با پرده‌ای شیری‌رنگ منتشر شد که می‌گفت شاید این آخرین ویدیویی باشد که از خودش می‌گیرد.این ویدیو - که قبل از ناپدیدشدن او ضبط شده - آخرین تصویری است که از شاهزاده لطیفه بنت محمد آل مکتوم، دختر حاکم دوبی، بزرگ‌ترین شیخ‌نشین امارات متحده عربی منتشر شده است.لطیفه در این ویدیو برای رفع هر گونه شک و شبهه درباره هویتش نام کامل مادر الجزایری و مقام پدرش را اعلام می‌کند و می‌گوید دو خواهر دیگر هم به نام لطیفه دارد و او لطیفه وسطی است.

او می‌گوید که او و خانواده‌اش 'حق انتخاب آزادانه ' در زندگی ندارند و تعریف می‌کند که چطور در سن ۱۶ سالگی قصد فرار از دوبی را داشته اما نتوانسته و سه و سال و نیم به زندان افتاده و شکنجه شده است.او در این ویدئو می‌گوید انتظار دارد فرارش "فصلی تازه" در زندگی او باز کند و او بالاخره صدای خودش را پیدا کند تا دیگر مجبور نباشد سکوت کند.اوایل ماه جاری میلادی، دولت امارات متحده عربی برای اولین بار درباره ناپدید شدن او اظهار نظر کرد و در یک بیانیه از اینکه رسانه‌ها همچنان در حال حدس و گمان درباره شیخه لطیفه هستند، ابراز تاسف کرد.

در آن بیانیه هم آمده بود که خانواده لطیفه او را "دوست دارند و گرامی می‌دارند" و در تدارک برگزاری جشن تولد او هستند.در داخل دوبی هم گروهی به نام "اسیر در دوبی" پیگیر پرونده مفقود شدن لطیفه بودند. این گروه که دو نفر از اعضایش قبلا در دادگاه‌های امارات محکوم شده‌اند، به داشتن ارتباط با قطر متهم هستند.