رئیس جمهوری که کیف پولش خالیست!

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک که یک سیاستمدار چپگرا ضدتشکیلاتی است، ماه گذشته میلادی به عنوان رییس جمهور این کشور کار خود را آغاز کرد اما اقدامات ریاضتی او انتقاداتی را برانگیخته است.

این اقدامات شامل کاهش حقوق خود، انحلال بخش‌هایی از نهاد امنیتی ریاست جمهوری و انجام سفرهای رسمی از طریق پروازهای معمولی است.

او در یک کنفرانس خبری اظهار کرد: پول هیچ‌گاه من را من را به خود علاقه‌مند نکرده است. من برای ایده‌آل‌ها مبازره می‌کنم، برای اصول. با این حال برای جلوگیری از رنجاندن کسی به روشنی بیان می‌کنم که همه افراد ثروتمند بد نیستند.

لوپز اوبرادور 65 ساله گفت، اظهارنامه او شامل دو حساب بانکی با سپرده حدود 23 هزار دلار بوده و از هیچ کارت اعتباری، خودرو یا حساب جاری در آن نام برده نشده است.

او خاطرنشان کرده است که تنها املاکی که در اظهارنامه‌اش وجود داشته، مزرعه‌ای در جنوب مکزیک است که حتی سند آن را به نام پسرانش زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بئاتریز گوتیرز، همسر او که نویسنده و روزنامه‌نگار است هم اعلام کرده است که سه حساب بانکی مجموع سپرده 72 هزار دلار، سه خودرو، یک دستگاه آپارتمان، یک خانه و دو قطعه زمین دارد.

اوبرادور برای اثبات اظهاراتش، کیف پولش را به خبرنگاران نشان داد که تنها 200 پزو معادل 10 دلار و یک اسکناس دو دلاری در آن وجود داشت که به گفته او، این اسکناس برای خوش‌شانسی به او داده شده بود.

با این حال اقدامات ریاضتی‌ این رییس جمهور او را با مخالفت‌هایی روبه‌رو کرده است.

تصمیم او برای لغو ساخت فرودگاهی 13 میلیارد دلاری در مکزیکو سیتی که یک سوم آن ساخته شده بود، خشم سرمایه‌گذاران را به دنبال داشت.

همچنین اقدام او برای کاهش حقوق کارکنان دولت که بیش از حقوق جدید او (به ارزش ماهانه 5هزار و 500 دلار) دریافت می‌کردند، موجی از شکایت‌ها را به دنبال داشته است. بانک مرکزی مکزیک نیز اخیرا شکایتی تنظیم کرده که طی آن خواستار بررسی قانونی بودن این اقدام طبق قانون اساسی شده است.