احتمال عقب‌نشینی ترامپ از موضع خود

میک مولوِینی، رئیس کارکنان کاخ سفید، امروز (یکشنبه) به طور ضمنی از احتمال توافق میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و دموکرات های کنگره برای پایان دادن به مناقشه‌ای که به دلیل طرح ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک ایجاد و به تعطیلی دولت فدرال آمریکا منجر شده است، خبر داد.

بنا بر گفته رئیس کارکنان کاخ سفید، ترامپ تمایل دارد برای پیشرفت در روند گفتگوها و پایان دادن به تعطیلی بخش‌هایی از دولت، از موضع قبلی خود درباره احداث دیوار بتنی در مرز میان آمریکا با مکزیک عقب نشینی و به درخواست برای تأمین بودجه احداث دیوار فلزی قناعت کند.

مولوینی این اظهارات را در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز بیان می کرد.

دولت فدرال آمریکا از 22 دسامبر سال گذشته میلادی (به مدت بیش از 2 هفته) در پی خودداری ترامپ از امضای لایجه بودجه به تعطیلی کشانده شد. ترامپ می گوید تا زمانی که در لایحه بودجه ملبغ موردنیاز برای ساخت دیوار مرزی (5 میلیارد دلار) در نظر گرفته نشود، آن را امضا نخواهد کرد. این در حالی است که کنگره تاکنون دربرابر این درخواست ترامپ مقاومت کرده است و حاضر نیست چنین بودجه ای را به تصویب برساند. دموکرات ها مبلغ 1.3 میلیارد دلار را برای تأمین امنیت مرزی (و نه ساخت دیوار) پیشنهاد داده اند. آنها تأمین امنیت مرزی را ضروری می دانند، اما معتقدند ساخت دیوار مرزی هدر دادن پول خواهد بود. هرگونه توافقی بر سر بودجه، برای اجرایی شدن باید هم در کنگره تصویب شود و هم به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد.