رسانه آمریکایی کلک عربستان را فهمید

واشنگتن پست در بخش سرمقاله خود می‌آورد: «علاوه بر این سنای آمریکا تاکنون به اعمال پیامدهایی معنادار علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نزدیک شده است؛ فردی که به عقیده سیا بر تیم قتل ۱۵ نفره‌ای نظارت داشت که منتظر ماندند خاشقجی در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ وارد کنسولگری عربستان در استانبول شود.

در دسامبر ۲۰۱۸، با وجود انکار ولیعهد عربستان در دست داشتن در قتل خاشقجی و تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای لاپوشانی آن، سنای در حال کناره گیری آمریکا متفقا قعطنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن، ولیعهد عربستان مسئول این قتل شناخته شد. سناتورها همچنین به مفاد قانون حقوق بشری استناد کردند که دولت را به انتشار یافته‌ای درباره مسئولیت ولیعهد عربستان در ماه‌های آتی ملزم می‌کند.

اگر اقدام عربستان به معنای منحرف کردن اقدام بعدی کنگره است، واقعا راه به جایی نبردند. آژانس خبری دولت عربستان گزارش داد که جلسه استماع بدوی دادگاه برگزار شد و دادستان دولتی به دنبال حکم مرگ برای پنج تن از آنهایی است که متهم شده اند. اما جلسه استماع دادگاه علنی نبود و نام هیچ یک از مظنونان اعلام نشد.

با توجه به تمامی شواهد و مدارک، نه تنها ولیعهد بلکه هیچ‌یک از مقام‌های ارشدی که عربستان قبلا آنها را به دست داشتن در این قتل دخیل دانسته، متهم نشده‌اند. به جای آن، گروهی کوچک از پرسنل امنیتی که بدون شک زمانی که در قتل دست داشتند، از دستورات تبعیت کردند،‌ قرار است سپر بلا قرار گیرند. آنهایی که حکم مرگ برایشان در نظر گرفته شده، سرشان بریده می‌شود که در راستای وحشی‌گری پادشاهی عربستان است.

یکی از افراد برجسته‌ای که از مسئولیت پذیری این قتل گریخته، سعود القحطانی است که از معاونان عالی‌رتبه محمد بن سلمان محسوب می‌شود و گمان بر این است که چندین عملیات غیرقانونی را علیه مخالفان دولت ریاض سازماندهی کرده باشد. دیگر افراد شامل احمد الاسیری، معاون سابق رئیس اطلاعات و صالح محمد الطبیقی، دکتر پزشک قانونی است که جسد خاشقجی را با اره مخصوصی که از ریاض برای این کار آورده بود، مثله کرد.

روزنامه دیلی صباح چاپ ترکیه اخیرا گزارش داده بود که آقای الطبیقی با خانواده‌اش در یک ویلا در جده، عربستان بی سر و صدا زندگی می‌کند.

این مصونیت قضایی به قدری با بی ملاحظگی همراه است که حتی دولت ترامپ هم از حمایت از آن دست برداشت. یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش از سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به ریاض روز جمعه به خبرنگاران گفت که روایت مطرح شده از سوی عربستان هنوز آن اعتبار و مسئولیت پذیری‌ای را که دولت می‌گوید به دنبالش است، ندارد.

با این حال، احمقانه است که اعمال فشار علیه ولیعهد عربستان را به پامپئو واگذاریم، چون او کسی است که درخواست‌های کنگره برای اعمال تحریم‌ها علیه دولت عربستان را "سر و صدای آزاردهنده" توصیف کرده است.

اگر آمریکا به دنبال تایید ارزش‌هایش با اصرار و پافشاری بر اجرای عدالت درباره پرونده خاشقجی باشد، کنگره باید در این باره پیشرو باشد. رهبری جدید دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا باید اقداماتی جدید را در نظر بگیرد که نیازمند تحریم‌های آمریکا علیه تمامی آن افراد مسئول در این قتل شامل ولیعهد و پایان دادن به حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن می‌شود. برگزاری دادگاهی پوچ و بیهوده که مقام‌های سعودی آن را به نمایش می‌گذارند، نمی‌تواند آخرین پرده از نمایش خاشقجی باشد.»