ژرف‌ترین راز ارتش رژیم صهیونیستی از زبان یک ژنرال بازنشسته

ژنرال «اسحاق بریک» بازرس ارتش رژیم صهیونیستی که پیشتر گزارشی را درباره آماده نبودن نظامیان صهیونیست برای مقابله با یک درگیری تمام‌عیار منتشر کرده بود، اکنون از بی‌توجهی سران تل‌آویو به این گزارش خبر می‌دهد.

بریک که روز گذشته (چهارشنبه)، بعد از یک دوره درگیری اداری با سران ارشد نظامی از جمله رئیس ستادکل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، خود را بازنشسته کرد، گفت که بدتر از آماده نبودن ارتش برای ورود به یک جنگ جدید، این است که سران نظامی اسرائیل از این فقدان آمادگی چشم‌پوشی می‌کنند.

به نوشته وبگاه «عروتص شوع» وی که این چشم‌پوشی را عمیق‌ترین راز ارتش اسرائیل توصیف می‌کند، توضیح داد: «اگر (اکنون) جنگی رخ دهد، آسیبی که از نبرد "یوم‌کیپور" دیدیم، در مقایسه با آن بسیار کوچک خواهد بود».

این ژنرال بازنشسته صهیونیست با بیان اینکه سران تل‌آویو، ارتش را فقط برای مقابله با دو وضعیت، لبنان و غزه، تربیت کرده‌اند، اظهار داشت: «(اما) تغییراتی در خاورمیانه رخ داده است، سوری‌ها (به عرصه رقابت) بازگشته‌اند. مهمترین تهدیدی که در نظر نگرفته‌ایم، کنار ماست. ارتش ما برای یک منطقه نصفه و نیمه ساخته شده است».

بریک با متهم کردن سران نظامی و کابینه رژیم اسرائیل به بی‌کفایتی و غفلت، افزود: «عمیق‌ترین راز ارتش که هرکاری برای پنهان کردن آن می‌کنند، این است که هر اتفاقی در ارتش می‌افتد همانجا باقی می‌ماند (و به بیرون درز نمی‌کند). آنها این کار را تا امروز با موفقیت انجام می‌دادند اما این بریک (منظور از خودش) آمده و حباب (مخفی‌کاری) را ترکاند».

در اکتبر ۱۹۷۳ ارتش‌های سوریه و مصر در اقدامی هماهنگ و غافلگیرانه، حملاتی را به نظامیان صهیونیست مستقر در بلندی‌های جولان اشغالی و صحرای سینا در شرق کانال سوئز آغاز کردند. این جنگ به دلیل زمان رخ دادن آن، به نام‌های جنگ یوم کیپور، جنگ رمضان یا جنگ اکتبر هم شناخته می‌شود. پس از این حملات بود که رژیم صهیونیستی مجبور شد بخشی از بلندی‌های جولان را به سوریه و تمام شبه‌جزیره سینا را به مصر برگرداند، مناطقی که شش سال قبل از آن، در جریان جنگ شش روزه تصرف کرده بود.

گفته می‌شود گزارش دویست صفحه‌ای ژنرال بریک در واکنش به اظهارات اخیر ژنرال «گادی آیزنکوت» رئیس ستادکل ارتش این رژیم است که پنجم سپتامبر طی جلسه استماع پارلمان اسرائیل «کنست»، از آمادگی کامل ارتش برای ورود به هر جنگ محتمل در آینده خبر داده بود.

در بیش از یک ماه گذشته جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و سایر گروه‌های مقاومت در نوار غزه پاسخ حملات نظامیان صهیونیست در مناطق مرزی با سرزمین‌های اشغالی را با عملیات‌های موشکی و راکتی دادند که همین امر کابینه اسرائیل را از حمله زمینی به غزه منصرف کرد.

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی که درپی همین انصراف کابینه از عملیات زمینی در غزه، استعفا داده بود، روز گذشته اذعان کرد: «ما در تقابل با حماس شکست خوردیم... حماس موفقیت‌های خود را می‌ستاید و در مقابل، آنچه نصیب ارتش و سیاست‌های اسرائیل شده، یک شکست بزرگ است».

چندی پیش و همزمان با افزایش تنش‌ها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی و نگرانی روز افزون مقامات رژیم صهیونیستی از احتمال وقوع درگیری جدید در منطقه با گروه‌های مقاومت، وبگاه امنیتی «دبکافایل» به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشته بود سوری‌ها، ایرانی‌ها و حزب‌الله اطلاعات مهمی از اسرائیل به دست آورده‌اند.