شکایت 12میلیارد دلاری اوکراین از روسیه

آندره کوبولف رئیس شرکت نفت وگاز اوکراین با بیان این مطلب گفت که ما شکایت خود را تقدیم دادگاه داوری استکهلم کرده ایم.
به گفته رئیس شرکت نفت وگاز اوکراین، گازپروم با احداث خط لوله گاز جریان ترکیه و جریان شمالی-2، ارزش شبکه خطوط لوله انتقال گاز اوکراین را کاهش داده است و در صورت اجرای این دو پروژه توسط روسیه، قطعا ارزش شبکه انتقال گاز اوکراین پایین تر هم خواهد آمد.
کوبولف در همین حال گفت که اوکراین آماده است از شکایت خود در صورت عقد قرارداد جدید ترانزیت گاز از روسیه به اروپا صرف نظر کند البته قرارداد جدید باید بر اساس قوانین اروپا تنظیم و امضا شود. 
رئیس شرکت «نفت و گاز» اوکراین ادامه داد: ما به شرکای روسی گفته ایم که اگر نمی خواهند از طریق اوکراین به اروپا گاز صادر کنند باید زیان وارده به شرکت «نفت و گاز» اوکراین را بپردازند. 
وی ادامه داد: در غیر اینصورت باید ما ما قرارداد درازمدت طبق قوانین اتحادیه اروپا امضا کنند و تضمین دهند که حقوق اوکراین را رعایت می کنند تا ما هم از شکایت خود صرف نظر کنیم.
گفتنی است در اوایل سال 2018، دادگاه داوری استکهلم طی حکمی شرکت گازپروم را موظف به پرداخت 2 میلیارد و 560 میلیون دلار به طرف اوکراینی کرد.
این شکایت را اوکراین بخاطر شرایط قراردادهای خرید گاز از روسیه و ترانزیت گاز این کشور به اروپا به دادگاه استکهلم ارایه کرده بود.
اوکراین در زمان حاضر به جستجوی دارایی های گازپروم در کشورهای اروپایی برای توقیف و مصادره آنها به نفع خود برای اجرای آن حکم مشغول است.
روسیه سالانه حدود 130 میلیارد مترمکعب گاز به کشورهای اروپایی صادر می کند که بخش عمده آن از طریق اوکراین ترانزیت می شود. 
روسیه در حال احداث خط لوله گاز جریان شمالی 2 از شمال روسیه به آلمان (از طریق دریای بالتیک) و خط لوله گاز جریان ترکیه از طریق دریای سیاه است و با راه اندازی این پروژه ها بخش عمده گاز مورد نیاز اروپا بدون عبور از اوکراین به مقصد صادر خواهد شد و وضعیت اقتصادی اوکراین که اتکای جدی به درآمد حاصل از ترانزیت گاز دارد بدتر از گذشته خواهد شد.