تجارت پرسود پنهانی ترامپ

نشریه فوربز در گزارشی نوشت: گرچه ترامپ با آغاز ریاست جمهوری‌اش مدیریت دارایی‌های خود را به پسرانش اریک و دان جونیور سپرده، مالکیت کسب و کار خود را حفظ کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سال گذشته در زمانی که در کاخ سفید بود، املاک و مستغلاتی را به ارزش حدود ۳۵ میلیون دلار فروخت. 

فوربز با بررسی پرونده‌های فدرال و املاک محلی به این نتیجه رسید که بیش از نیمی از این ۳۵ میلیون دلار فقط حاصل یک معامله بود که طی آن ترامپ و شرکای تجاری‌اش با فروش یک مجتمع مسکونی در بروکلین به ارزش حدود ۹۰۰ میلیون دلار فروختند. سهم ترامپ از این مجتمع مسکونی ۴ درصد بود.

این نشریه آمریکایی تخمین زد پس از کسر ۳۷۰ میلیون دلار بدهی، ترامپ با حدود ۲۰ میلیون دلار پیش از کسر مالیات، کنار کشید. این معامله مستلزم تأیید وزارت مسکن و شهرسازی بود که آن هم زیر نظر خود ترامپ است.

در لاس وگاس، ترامپ ۳۶ واحد را در برج ۶۴ طبقه خود که نیمی از آن متعلق به فیل روفین، کازینو دار بزرگ آمریکایی، است، به قیمت ۱۱ میلیون دلار فروخت. سهم ترامپ از این معاملات حدود ۵/۵ میلیون دلار بدون احتساب مالیات بود. یک سوم از مشتریان این واحد‌ها در لاس وگاس واحد‌های خود را از طریق شرکت‌هایی با مسئولیت محدود خریداری کردند و در نتیجه خریداران توانستند هویت واقعی خود را پنهان کنند.

به عبارت دیگر، عده‌ای بدون آن که هویت خود را افشا کنند، پول به جیب رئیس جمهور می‌ریختند.

معاملات رئیس جمهور آمریکا نگرانی‌هایی از نظر اخلاقی ایجاد می‌کند. درست قبل از ریاست جمهوری وی، وکلایش قول دادند که هیچ معامله خارجی در دوران ریاست جمهوری وی انجام نخواهد شد. اما در دوم اکتبر، فردی به نام یو ژانگ واحدی را در برج لاس وگاس به ارزش ۲۵۵ هزار دلار خریداری کرد که در بخش آدرس وی، نام شهری در چین ذکر شده بود. نه کاخ سفید و نه سازمان ترامپ به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداد.

ترامپ همچنین چند باب از املاک و مستغلات خود را در شیکاگو، کارولینای جنوبی و خارج از لس آنجلس در مجموع به ارزش حدود ۱۰ میلیون دلار فروخته است.

پایگاه اینترنتی سازمان ترامپ نیز برای فروش شماری از املاک و مستغلات وی آگهی زده است.

فوربز نوشت: ترامپ هنوز حدود ۴۳۷ میلیون دلار املاک و مستغلات مسکونی دارد که ممکن است افرادی آن‌ها را خریداری کنند و پول آن را به جیب وی بریزند. راه‌های دیگری نیز برای پر شدن جیب ترامپ وجود دارد و آن از طریق هتل‌ها و مجموعه مستغلات تجاری وی است. پنهان کردن این که چه کسی به رئیس جمهور پول پرداخت می‌کند راه ساده‌تری نیز دارد. برای مثال، ماندن در هتل ترامپ یا اجاره فضایی در یکی از ساختمان‌های اداری وی، هیچ ردی به جا نمی‌گذارد.