احتمال کناره گیری عمرالبشیر

محمد عجیب، کارشناس نظامی بازنشسته و مسؤول سابق مرکز اطلاع‌رسانی در وزارت دفاع سودان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ احتمالا عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان دیگر نامزد حزب کنگره ملی حاکم نباشد اما مساله‌ای که خیلی بعید به نظر می‌رسد تعیین جانشینی به جای او از نهاد نظامی است برای همین من تاکید می‌کنم که جایگزین آتی عمر البشیر در صورت کناره‌گیری وی از نامزدی برای ریاست جمهوری یک نظامی نخواهد بود.

عجیب ادامه داد، اظهارات البشیر در جریان سخنرانی‌اش در تجمع سالیانه نیروهای مسلح در شهر عطبره نزدیک‌ترین همگامی با رویاها و مقدمه‌چینی‌های مخالفان سیاسی است که تمایل به جایگزینی نظامی به جای البشیر دارند.

وی خاطرنشان کرد: عمر البشیر می‌خواست این پیام را برساند که آوردن جایگزینی نظامی به جای او تنها به منزله تداوم حکومت نهاد نظامی است و آزادی‌ها و دموکراسی که در حال حاضر مردم از آن برخوردارند با آمدن یک جایگزین نظامی همه بر باد خواهند رفت. 

عجیب درباره اخبار تایید شده از تحرکات ارتش سودان برای گرفتن قدرت از عمر البشیر گفت: گرفتن قدرت برای نیروهای مسلح کار سختی نیست اما شرایط اقتصادی و پیچیدگی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و اداره امور کشور این مساله را سخت می‌کند.

وی گفت: من احتمال می‌دهم که عمرالبشیر قدرت را واگذار کند.

همچنین عبدالله آدم خاطر تحلیلگر سیاسی سودانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: عمر البشیر با فشارهای زیادی از سوی رهبران محلی برای کنار گذاشتن مسالمت‌آمیز قدرت مواجه است و من معتقدم که وی این کار را خواهد کرد تا بخشی از راهکار بحران باشد.

وی افزود: حزب کنگره ملی حاکم برای مدت طولانی در قدرت بوده و این حزب از تمامی ابزارهای سیاسی، مالی و فکری برای تثبیت و تقویت قدرت خود استفاده کرده است اما بیشتر شهروندان سودان واقعیت این حزب را درک کرده‌اند و دلیل آن این است که در تظاهرات اخیر جوانان حضور داشتند و این تظاهرات هیچ‌گونه چشم‌انداز طایفه‌ای، حزبی یا مذهبی مشخصی نداشت.

با این حال محمد مصطفی الضوء مسؤول حزب حاکم سودان تاکید کرد که حزب به انصراف از نامزدی عمر البشیر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ فکر نکرده و این مساله را بررسی نمی‌کند.

وی گفت: چنین مسائلی را تنها نهادهای این حزب بررسی می‌کنند.

حزب کنگره ملی حاکم سودان سال ۲۰۱۷ مجددا البشیر را برای رهبری این حزب و مشارکت در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ نامزد کرد اما براساس قانون اساسی سودان وی نمی‌تواند برای سه دوره متوالی رئیس جمهور شود، با این حال پارلمان سودان اخیرا اصلاحاتی را در قانون اساسی انجام داده که به عمر البشیر این اجازه را می‌دهد که در رقابت‌های انتخاباتی آتی شرکت کند.

سودان از چند هفته پیش شاهد اعتراضات گسترده به خاطر اوضاع وخیم اقتصادی است. در جریان درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان چندین تن کشته و زخمی شده بودند.