بهترین مشتری تسلیحات آلمان را بشناسید

آلمان همچنان جزو بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات دنیا است.

بر اساس پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به یک درخواست "امید نوری پور" از نمایندگان حزب سبز آلمان البته دولت آلمان در سال 2018 نسبت به سال گذشته حدود یک چهارم صادرات تسلیحات کم تری تصویب کرده است. در مجموع تصویب این گونه کالاها حدود 22.7 درصد کاهش پیدا کرده و از 6.242 میلارد یورو به 4.824 میلیارد یورو رسیده است.

همچنین در ارسال کالاهای تسلیحاتی به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و ناتو این کاهش حدود یک سوم ( 32.8 درصد) بوده است.

این گزارش البته نشان می دهد که با وجود توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی در ماه نوامبر به دلیل پرونده قتل "جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه اما این کشور همچنان در سال 2018 جزو بهترین مشتریان تسلیحات آلمان با صادراتی به ارزش حدود 416 میلیارد یورو بوده است.

این در حالی است که دولت آلمان تحت فشار حزب سوسیال دموکرات در ماه مارس در قرارداد ائتلافی توافق کرد که دیگر هیچ گونه کالاهای تسلیحاتی به کشورهایی که مستقیما در جنگ یمن مشارکت می کنند ارسال نکند. عربستان سعودی رهبری ائتلاف جنگ فاجعه بار در یمن را بر عهده دارد. البته ظاهرا این قراداد ائتلافی درهای پشتی را برای این گونه صادرات تسلیحات برای آلمان باز گذاشته است. این درها البته تازه بعد از پرونده قتل جمال خاشقجی بسته شد. صنعت تسلیحات آلمان از این رو اخیرا بابت زیان هایی که در سایه این تصمیم دولت می بیند درخواست جبران خسارت کرده است.

نتیجه این گزارش نشان می دهد که همچنین مصوبات صادرات تسلیحات آلمان به الجزایر و پاکستان هم بالا بوده و در مجموع همچنان نیمی از مصوبات صادرات تسلیحات آلمان (52 درصد) به کشورهای مستبد جهان سوم خارج از ناتو و اتحادیه اروپا بوده است.

صادرات آلمان به کشورهای دیکتاتور درگیر جنگ علیه عربستان همواره مورد انتقاد بخصوص اپوزیسیون آلمان بوده است. حزب سبز آلمان سال هاست که خواستار تشدید قوانین صادرات تسلیحات به این گونه کشورها بوده و حزب چپ هم خواستار توقف این گونه صادرات تسلیحات بحث برانگیز است.

چند روز پیش هم روزنامه "دی ولت" آلمان از افزایش صادرات تسلیحات آلمان به عربستان و ترکیه در سال 2018 خبر داد.

این روزنامه با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به یک درخواست فراکسیون حزب چپ پارلمان این کشور این خبر را منتشر کرد.

بر این اساس شرکت های تسلیحاتی آلمانی تنها از ژانویه تا اکتبر سال 2018 سلاح های جنگی به ارزش حدود 160 میلیون یورو به عربستان سعودی صادر کرده اند. به این ترتیب ارزش این گونه صادرات تسلیحات در 10 ماهه ابتدایی سال جاری حدود 50 میلیون یورو بیشتر از کل سال 2017 بوده است.