خیز صهیونیست‌ها برای تخریب بخش بانکی

با آغاز سال جاری میلادی (2019) تعدادی اسرائیلی که دارای تابعیت‌های آمریکایی هستند شکایت‌هایی علیه سه بانک فلسطینی در دادگاه‌های آمریکا ارائه کرده‌اند. این سه بانک، «القاهره عَمان» (اردنی است اما در فلسطین نیز شعبه دارد)، «فلسطین» و «الاستثمار الفلسطینی» نام دارند.

بر اساس گزارش روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، افراد شکایت‌کننده که بر اساس قانون موسوم به «مبارزه با تروریسم» در آمریکا اقدام به این کار کرده‌اند، مدعی هستند از انتقاضه دوم فلسطین در سال‌های 2001-2003 متضرر شده‌اند و بانک‌های مذکور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این خسارت‌ها سهیم هستند.

این اقدام شبیه اقدام قبلی اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها علیه بانک‌های لبنانی است. آذرماه امسال (1397) 26 اسرائیلی به همراه بیش از 250 خانواده آمریکایی به صورت همزمان شکایت‌هایی علیه 11 بانک لبنانی ارائه کردند و خواستار دریافت غرامت از بانک‌های مذکور به اتهام ارتباط با حزب‌الله شدند.

مطرح شدن این شکایت‌ها علیه سه بانک فلسطینی یاد شده، بر کل بخش بانکی فلسطین تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل تشکیلات خودگردان هفته گذشته بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد وجهه بانک‌ها و جایگاه آنها را مخدوش کند.

در ادامه این گزارش آمده، تنها این چند نفر نیستند که سعی می‌کنند به بخش بانکی فلسطین ضربه بزنند بلکه در سال 2016 نیز بانک‌های اسرائیلی تلاش کردند وجهه بخش بانکی فلسطین را با رد انجام عملیات با این بانک‌ها تخریب کنند. در آن زمان دو بانک اسرائیلی اعلام کردند تعاملات خود با بانک‌های فلسطینی را متوقف خواهند کرد اما مسأله در سال 2017 حل شد.

بر اساس این گزارش، بیشتر از پنج سال است که «بانک عربی» (البنک العربی) – که یک بانک اردنی است اما در فلسطین هم شعبه دارد- با شکایت‌های اسرائیلی‌های دارای تابعیت آمریکایی روبه‌روست. این اسرائیلی‌ها خواهان دریافت غرامت به دلیل آنچه خسارت‌های ناشی از انتفاضه دوم نامیده‌اند، بوده‌اند اما در آوریل 2018 دادگاه عالی آمریکا تصمیم نهایی خود را صادر مرد و بانک عربی را از اتهامات مربوطه مبرا دانست.

14 بانک در بخش بانکی فلسطین ( تشکیلات خودگردان) فعالیت می‌کنند که ودیعه موجود در آنها 12 میلیارد دلار برآورد می‌شود.  

پیشتر روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص اقدام مشابه اسرائیلی‌ها علیه بانک‌های لبنانی، از آن به نام «باج‌خواهی» یاد کرده و نوشته بود هدف این اقدام، «باج‌خواهی مالی با هدف تحریک افکار عمومی علیه حزب‌الله و مقصر جلوه دادن حزب الله در آسیب‌های اقتصادی وارده به لبنان بخصوص بخش بانکی است و سخت بتوان این مسئله را از فشارهای آمریکا بر لبنان جدا دانست؛ حال آنکه بخش بانکی لبنان از بخش‌هایی است که بیشترین همکاری را با تحریم آمریکا علیه اشخاص و نهادهایی کرده که واشنگتن مدعی است از حزب‌الله حمایت مالی کرده‌اند».