تاکید اردن بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه

 ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، در مصاحبه با این روزنامه تاکید کرد بحران سوریه باید از طریق سیاسی  حل و فصل شود.

وی درباره ارزیابی خود از کنفرانس اقتصادی عربی که در بیروت برگزار شد، گفت: «برگزاری این نشست، مسئله مهمی بود و منطقه عربی به تقویت فعالیت‌های اقتصادی نیازمند است. در این کنفرانس بر اهمیت همکاری‌های اقتصادی تأکید شد. اقتصاد کشور‌ها نیز به مانند امنیت و ثبات به هم ارتباط دارد و هر تلاشی برای تقویت فعالیت‌ها و ارتباطات اقتصادی به سود همه است. از سوی دیگر، مسائل سیاسی نیز در موضوعات اقتصادی تأثیرگذار بوده و عبور از بحران‌ها در منطقه، شرط اساسی برای تقویت توان اقتصادی کشور‌های منطقه است. بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد، مانع از توسعه فراگیر شده، منابع منطقه را تضعیف، جوانان را ناامید می‌کند و موانعی بر سر راه راه حل‌های سیاسی برون رفت از بحران‌ها قرار داده است.»

وزیر خارجه اردن در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان اختلافات سیاسی را حل و فصل کرد، گفت: «مسائل روشنی وجود دارد که به تلاش دسته جمعی، هماهنگی، رایزنی و ارائه راه حل نیازمند است. ما باید بتوانیم سازوکار اقدام منطقه‌ای خوبی را در روابط سیاسی خود ایجاد کنیم. منطقه با شرایط به شدت دشواری روبروست. زمانی، رشد اقتصادی اردن به هفت درصد رسیده بود ولی امروز به دلیل شرایط منطقه به دو درصد رسیده است. عراق بزرگ‌ترین بازار اردن بود. ما نتایج فعالیت گروه‌های تروریستی را در منطقه مشاهده می‌کنیم. عراق توانست بر تروریسم به پیروزی برسد و باید در بازسازی این کشور مشارکت داشته باشیم. بحران سوریه نیز بر همه کشور‌ها تاثیر گذاشته است و باید همه طرف‌ها برای حل بحران این کشور تلاش کنیم تا سوریه، ثبات و امنیت خود را بازیابد و منافع ملی این کشور حفظ شود.»

الصفدی درباره چگونگی حل و فصل بحران سوریه بیان داشت: «باید همه طرف‌ها تلاش کنیم تا مصائب سوریه پایان یابد. این کشور به شدت ویران شده است. همه ما بر راه حل سیاسی بحران سوریه و ایفای نقش تاثیرگذار عربی اتفاق نظر داریم. قابل قبول نیست که کشور‌های عربی هیچ نقشی در حل بحران سوریه نداشته باشند. استقرار ثبات و امنیت و حل بحران سوریه به سود همه کشور‌های عربی است.»

او درباره ارزیابی خود از طرح موسوم به معامله قرن (توطئه جدید صهیونیسم و آمریکا علیه آرمان فلسطین) برای حل نزاع فلسطینی-صهیونیستی گفت: نمی‌دانیم دولت آمریکا در این زمینه چه پیشنهادی دارد. آمریکایی‌ها می‌گویند ایده‌هایی دارند و به زودی این طرح را در اختیار همه قرار خواهند داد. پادشاه اردن بار‌ها موضع این کشور را اعلام و تأکید کرده است چاره‌ای جز عملی کردن طرح دو «کشور» که حقوق فلسطینیان را بر اساس تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی، تضمین کند، وجود ندارد.