رویترز: تاثیر منفی برکسیت بر صنعت خودروسازی انگلیس

شرکت خودروسازی زیان‌ده بنتلی انگلیس در صورت خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا با وضعیت بسیار خطرناکی روبرو خواهد شد.

احتمال اینکه انگلیس بتواند بیست و نهم مارس ضمن دستیابی به یک توافق جامع با اتحادیه اروپا از این اتحادیه خارج شود «به نسبت پایین» است.

انگلیس به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان قرار است ظرف شصت و شش روز آینده از اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین منطقه تجاری جهان خارج شود، اما طرح موردنظر دولت این کشور که مذاکراتی هم در خصوص آن انجام داده است، به وسیله نمایندگان پارلمان رد شد. این اتفاق باعث شد احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا هر چه بیشتر قوت بگیرد.

فعالان صنعت خودروسازی انگلیس که برای حدود هشتصد و پنجاه هزار نفر شغل ایجاد کرده است، هشدار داده اند هرگونه وضع تعرفه و مقررات گمرکی به شدت بر شرکت‌هایی مانند بنتلی تاثیر خواهد گذاشت. چرا که فولکس واگن به عنوان شرکت مادر بنتلی در حال حاضر بخشی از صادرات خود را از انگلیس انجام می‌دهد و همچنین از این کشور خودرو و قطعات خودرو وارد می‌کند.

بنتلی که بر اساس اسناد مالی خود در نه ماهه ابتدایی سال گذشته متحمل ضرر صد و سی و هفت میلیون یورویی شد در حال تغییرات مدیریتی است، اما به گفته مدیر عامل کنونی این شرکت هرگونه اخلال در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند بر این تغییرات تاثیر بگذارد.

آدریان هالمارک، مدیرعامل این گروه خودروساز در گفتگو با رویترز گفت: «برکسیت قاتل فعالیت‌های ماست. اگر به یک برکسیت بدون توافق برسیم، بر فعالیت‌های امسال ما آسیب وارد خواهد آمد. این اتفاق شانس سودده شدن بنتلی را با مشکل بنیادین روبرو خواهد کرد.»

شرکت بنتلی مانند دیگر خودروساز‌های انگلیس گام‌هایی احتیاطی از جمله ذخیره قطعات کافی برای مدت زمان دو تا ده روز (در صورت اخلال در نقل و انتقالات میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر اثر وضع تعرفه و موانع گمرکی) و تولید خودرو‌های بیشتر برای بازار‌های غیراروپایی ظرف چند ماه آینده برداشته است.