تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه و حامیان بشار اسد

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه به بهانه‌های حقوق بشری، طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت سوریه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور را تصویب کرد.

بر این اساس، این طرح از دولت آمریکا می‌خواهد به بهانه‌های حقوق بشری،تحریم‌های جدیدی را علیه حامیان دولت سوریه و هر شخص یا نهادی که بخواهد با بخش‌های انرژی، هوافضا و تجاری این کشور همکاری داشته باشد، اعمال کند.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این باره توضیح داد: «این قانون رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که علیه حامیان مالی یا تجاری دولت سوریه، شامل دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، بانک مرکزی، فروشندگان هواپیما و قطعات یدکی به خطوط هوایی سوریه، پیمانکاران ساختمانی و مهندسی، تحریم‌هایی را وضع کند».

این بیانیه اما شرطی را برای امکان تسهیل و لغو تحریم‌ها به صورت موردی قرار می‌دهد و آن بدین شرح است که طرف‌های تعامل با دولت سوریه، ابتدا «مذاکرات معنی‌دار» با دولت آمریکا انجام دهند و همچنین «خشونت‌ها علیه غیرنظامیان» متوقف شود. این طرح هنوز در مجلس سنا به دلیل اعتراض سناتورهای دموکرات به تعطیلی دولت فدرال آمریکا، تصویب نشده اما کاخ سفید وعده داده که در صورت موافقت سنا، از هر طرحی که دسترسی دولت سوریه به سیستم مالی بین‌المللی و صدور روادید برای مقامات سوری را محدود نماید، حمایت ‌کند.

این در حالی است که پیشتر شورای اروپا نیز به بهانه‌های مشابه،از افزودن نام 20 فرد و 6 نهاد به فهرست تحریم‌های اروپا علیه سوریه و روسیه خبر داده بود.