مسکو: دخالت نظامی در ونزوئلا، فاجعه به بار می‌آورد

پس از آن‌که «خوان گوایدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور چهارشنبه شب خود را رئیس جمهور این کشور خواند و مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای آمریکایی نظیر آرژانتین، برزیل و کانادا قرار گرفت، کشورهایی چون چین و روسیه این اقدام را غیرقانونی دانسته و حمایت خود را از دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا اعلام کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه روسیه امروز بار دیگر در مورد تبعات مداخله خارجی در ونزوئلا هشدار داده و تأکید کرده که از تلاش برای فشار بر مقامات مشروع ونزوئلا متأسف است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو به همکاری کامل با ونزوئلا در زمینه‌های مختلف ادامه می‌دهد، ونزوئلا را «همکار راهبردی» مسکو خوانده و تأکید کرده که روسیه از حق حاکمیت ونزوئلا حمایت می‌کند.

وی افزود: «روسیه به همه کشورها درباره مداخله نظامی در ونزوئلا هشدار می‌دهد. چنین اقدامی به بروز فاجعه منجر می‌شود.»

به گفته زاخاروا، آمریکا در حال اجرای سناریوی تکراری تغییر دولت‌ها در کشورها از طریق اعمال فشار است. وی تأکید کرد که ایجاد «حاکمیت دوگانه» در ونزوئلا، راه را برای ایجاد هرج و مرج در این کشور هموار می‌کند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هم امروز گفت روسیه شاهد آن است که تمایل برخی کشورها نظیر آمریکا تلاش می‌کنند از روش‌های مختلف برای اعمال فشار به ونزوئلا استفاده کنند.

همچنین «آندره کلیموف»، قانونگذار ارشد کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون در واکنش به این اتفاق گفته است که مسکو تغییری در سیاست خود نخواهد داد و همچنان «نیکلاس مادورو» را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت می‌شناسد.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی از احتمال استفاده از نیروی نظامی یا تحریک ارتش ونزوئلا برای انجام کودتا در این کشور منتشر شده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که دیشب گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخت، از روی میز بودن «تمام گزینه‌ها» صحبت کرده، اما گفته فعلا هیچ‌یک از گزینه‌ها در دست بررسی نیست.