درخواست بی‌پاسخ گزارشگر سازمان ملل از ریاض

گزارشگر سازمان ملل متحد برای بازدید از محل قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی و همچنین جهت دیدار از ریاض درخواست داده اما تاکنون ریاض به این خواسته پاسخ نداده است.

آگیس کالامار که دیداری از ترکیه را آغاز کرده است، تحقیق درباره قتل خاشقجی را برای آشکار شدن واقعیت‌های پرونده و محاکمه دست اندرکاران آن ضروری خواند.

محمد ناصر، خبرنگار العالم در ترکیه گزارش داد، جنایت قتل خاشقجی بار دیگر و این بار از راه تلاش برای انجام تحقیق بین المللی و مستقل در اولویت‌های اخبار روز قرار گرفت. آگیس کالامار گزارشگر سازمان ملل متحد ریاست کمیته تحقیقات جنایی بین‌المللی را بر عهده گرفت و قبل از آن که با دعوت رسمی ترکیه وارد آنکارا شود، خواستار دیدار با سفیر عربستان در ترکیه و همچنین موافقت با بازدید اعضای کمیته تحقیق از محل کشته شدن خاشقجی شد. او همچنین منتظر پاسخ به درخواستش برای دیدار با مقامات عربستان در ریاض است.

کالامار به خبرنگاران گفت: عربستان اعتراف کرد این جنایت از قبل و با همدستی برخی از مقامات این کشور برنامه ریزی شده بود، به عقیده من از نظر مقررات بین المللی حقوق بشر، قتل خاشقجی تمامی ویژگی‌هایی را که بتوان آن را اعدام در خارج از چارچوب قضایی دانست داراست و حال این عربستان است که باید خلاف این برداشت را اثبات کند.

ترکیه نیز از زبان وزیر امور خارجه اش اعلام کرد، وقت آن رسیده است تا در این پرونده تحقیقی بین المللی آغاز شود.

وزارت امور خارجه ترکیه از گزارشگر سازمان ملل خواست تا سفری به ترکیه داشته باشد، این سفر تا دوم فوریه ادامه خواهد داشت. آنکارا از آمادگی خود برای همکاری با هر نوع تحقیق بین المللی خبر داد و گزارشگر سازمان ملل نیز از تلاش برای تحقیق مستقلی گفت که بتواند به بازرسان این امکان را بدهد تا به دلایل و مستندات در اختیار ترکیه و عربستان دست یابند و این اسناد را به شیوه‌ای بی‌طرفانه بررسی کنند. او این تحقیق را برای پایان دادن به پرونده قتل خاشقجی و محاکمه عوامل این قتل لازم دانست.کالامار نتایج تحقیقاتش را ماه ژوئن به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تحویل خواهد داد.