اعلام زمان اعلام گزارش سازمان ملل درباره قتل خاشقجی

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به "اعدام‌های فراقضایی، غیرقانونی و خودسرانه" روز سه شنبه در استانبول اعلام کرد گزارش خود را درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی منتقد سیاست‌های ریاض ماه مه آینده منتشر خواهد کرد.

کالامارد که در برابر کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در جمع روزنامه نگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد گزارش وی درباره قتل جمال خاشقجی که در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شد در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه ژوئن ارائه خواهد شد.

کالامارد در چارچوب تحقیقات و بررسی‌های خود درباره پرونده قتل خاشقجی از دوشنبه این هفته به ترکیه سفر کرده است.

او روز دوشنبه در اولین روز اقامت خود در ترکیه با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و همچنین عبدالحمید گل، وزیر دادگستری این کشور دیدار و گفتگو کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سفر خود به ترکیه تلاش می‌کند ابهامات مربوط به پرونده قتل جمال خاشقجی را که دوم اکتبر سال دو هزار و هجده توسط ماموران عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد، برطرف سازد.

در حالی که نزدیک به چهار ماه از قتل خاشقجی می‌گذرد، جسد این روزنامه نگار که مقالاتی برای واشنگتن پست می‌نوشت هنوز پیدا نشده است.

قتل خاشقجی، عربستان سعودی را با یک بحران وخیم دیپلماتیک روبرو کرد و شهرت محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را به شدت خدشه دار کرد چرا که مقامات استانبول و واشنگتن او را به صدور دستور قتل این روزنامه نگار متهم کردند.

اما ریاض با رد این اتهامات تاکید می‌کند که قتل جمال خاشقجی کار گروهی از عناصر "خودسر" بوده است. رسیدگی به پرونده یازده مظنون این پرونده اول ژانویه در عربستان سعودی آغاز شد و دادستان کل مجازات اعدام را برای پنج تن از این افراد تقاضا کرد.

دولت ترکیه تاکنون بار‌ها بر ضرورت اجرای تحقیق بین المللی دقیق درباره این ماجرا تاکید و از نبود شفافیت در تحقیق عربستان سعودی درباره این پرونده ابراز تاسف کرده است.

فخرالدین آلتون، مدیر روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه روز سه شنبه در توئیتر خود نوشت: "ما هنوز نمی‌دانیم جسد جمال خاشقجی کجاست و چه کسی دستور قتل وی را صادر کرده است. لازم است که عدالت در این پرونده به اجرا درآید. "