دلیل استعفای قاضی ارشد دیوان لاهه

یکی از قضات ارشد دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند، در اعتراض به دخالت‌های سیاسی کاخ سفید در تصمیم‌گیری‌های این دادگاه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به گفته این قاضی، آنکارا با دخالت خود باعث برکناری یکی از قضات ترکیه‌ای در یکی از دادگاه‌های دیوان بین المللی دادگستری شده است. قاضی «آیدن صفا» چندی پیش به دلیل اتهامات ترکیه مبنی بر ارتباطش با فتح الله گولن که ترکیه او را طراح اصلی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در این کشور می‌داند، برکنار شد.

فلوگه همچنین فاش کرد کاخ سفید قضات دادگاه‌های جنایی را درباره انجام تحقیقات آن‌ها درخصوص اقدامات نظامیان آمریکایی در افغانستان، تهدید کرده است.

فلوگه در این باره گفت: جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سپتامبر گذشته، در جریان یک سخنرانی برای دادگاه بین المللی جنایی آرزوی مرگ کرد.

این قاضی افزود: اگر هر یک از این قضات درباره مسائل نگران‌کننده داخلی آمریکا و یا اتباع این کشور تحقیق کنند، دولت آمریکا همه تلاش خود را به کار می‌برد تا این قضات اجازه ورود به خاک این کشور را نداشته باشند و یا حتی در دادگاه‌های جنایی محاکمه شوند.

فلوگه با اذعان به اینکه اظهارات بولتون مقامات دادگاه لاهه را شوکه کرده است، افزود: «تهدید‌های آمریکا علیه قضات بین المللی به طور واضح بیانگر جو سیاسی جدید در این کشور است. این شوکه کننده است. من تاکنون چنین اظهارات تهدیدآمیزی را نشنیده بودم».

این قاضی افزود: تهدیدات کاخ سفید ضد دیوان بین المللی دادگستری با ادبیات جدید آمریکا همخوانی دارند؛ اینکه ما شماره یک و بالاتر از قانون هستیم.