طرح جدید آمریکا برای مقابله با این سه کشور

آمریکا قصد دارد برای مقابله با موشک‌های قاره پیمای چین، روسیه و کره شمالی «سامانه راداری هشدار سریع» جدید را در ژاپن نصب کند و در همین راستا به دنبال رایزنی با دولت این کشور است.

روزنامه «یومیوری شیمبون» سه شنبه به نقل از منابع مطلع نوشت که دولت آمریکا در پی استقرار یک سامانه راداری جدید در ژاپن به نام «رادار دفاع ملی» (HDR) است که می‌تواند موشک‌های قاره پیمای شلیک شده به آمریکا، هاوایی، گوام و دیگر مکان‌های نزدیک به پرتاب‌های موشکی را شناسایی کند.

به گفته منابع مطلع، آمریکا همچنین قصد دارد با کمک این سامانه راداری، ماهواره‌های کشنده‌ای که قادرند به ماهواره‌های این کشور در فضا حمله کنند را نیز رصد کند.

به نوشته این روزنامه ژاپنی، نصب این سامانه راداری در اواخر سال ۲۰۲۵ صورت می‌گیرد و پرسنلی در ژاپن و هاوایی این رادار‌ها را کنترل می‌کنند. نصب چنین سامانه‌های راداری در هاوایی نیز قرار است در سال ۲۰۲۳ آغاز شود.

به نوشته یومیوری شیمبون، آمریکا اینک یک سامانه دفاعی سطح پایه (سامانه دفاع ضد موشکی) در کالیفرنیا و آلاسکا مستقر کرده است. ارتش آمریکا در شهر‌های «آئوموری» و «کیوتو» واقع در ژاپن نیز مجهز به رادار متحرک «TPY-۲» است که می‌تواند موشک‌های برد پائین‌تر را شناسایی کند.

به نوشته این منبع خبری، در حالی‌که کشور‌های آمریکا، روسیه و چین مجهز به موشک‌های قادر پیما هستند، اما گفته می‌شود کره شمالی نیز چندین آزمایش موشکی قاره پیما انجام داده است.

این در حالی است که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز گذشته نسبت به ناتوانی بخش امنیت سایبری ارتش این کشور برای مقابله با «حمله چند جانبه دشمنان» هشدار داد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» «رد تیمز» از مقام‌های بخش امنیت سایبری پنتاگون در این زمینه گفت: «براساس برآورد‌های صورت گرفته، میزان پیشرفت‌های ما از قابلیت‌های فزاینده دشمنان بالقوه (روسیه و چین) که به دنبال یافتن آسیب پذیری‌ها و تکنیک‌های جدید هستند، فراتر نمی‌رود.»