مادورو: آمریکا به دنبال غارت نفت ونزوئلا است

نیکلاس مادورو در سخنانی که تلویزیون دولتی آن را پخش می کرد، گفت که آمریکا می خواهد به صورت غیر قانونی صاحب پالایشگاه سیتگو پترولیوم شود.
سیتگو پترولیوم یک پالایشگاه نفتی مستقر در هیوستون تگزاس است، که مالک فعلی آن، شرکت نفتی دولتی ونزوئلایی "پی‌. دی‌. وی‌.اس‌.آ" (PDVSA)است.
مادورو ادامه داد: آمریکا مصمم است به مسیر دزدی خود برای گرفتن سیتگو از ونزوئلا ادامه دهد اما کاراکاس همه رویه های قضایی، سیاسی، عملیاتی و تجاری را برای محافظت از منافع مردم ونزوئلا در آمریکا به کار خواهد بست و مطمئنا اجازه نخواهد داد واشنگتن به اهداف شوم خود دست یابد. 
در همین ارتباط، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در بحبوحه بحران سیاسی در ونزوئلا اعلام کرد، شرکت نفت دولتی این کشور (PDVSA) را تحریم می کند.
استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا با اعلام این خبر گفت: راه رفع تحریم ها علیه شرکت نفت ونزوئلا انتقال سریع حکومت به رئیس جمهوری موقت (گوایدو) یا به دولتی است که بصورت دمکراتیک انتخاب شده باشد.
 چهارشنبه گذشته «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت در ونزوئلا در مقابله با دور دوم ریاست جمهوری مادورو، خود را به عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این کشور معرفی و سوگند یاد کرد.
در پی این اقدام، دولت آمریکا که پیشتر مادورو را غاصب قدرت خوانده بود، اعلام کرد ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت می شناسد.
دولت مادورو نیز ضمن قطع کامل روابط دیپلماتیک با آمریکا 72 ساعت به دیپلمات های این کشور فرصت داد تا ونزوئلا را ترک کنند.
اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به فاصله کمی، برخلاف اصول روابط دیپلماتیک اعلام کرد که این دستور دولت ونزوئلا را نمی پذیرد و دیپلمات های واشنگتن در کاراکاس می مانند.
مادورو، آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.
تاکنون برخی دولت‌ها همچون روسیه، چین، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند.