توپ برگزیت در زمین اروپا

پس ‌از آنکه قانون‌گذاران انگلیس با تصویب لایحه‌ای به «ترزا می» مأموریت دادند تا بخش‌هایی از توافقنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا را اصلاح کند، مقام‌های اروپایی با رد امکان تغییر در این سند، چشم‌انداز برگزیت بی‌توافق را تقویت می‌کنند.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا عصر چهارشنبه تصریح کرد که توافقنامه به‌دست‌آمده تنها و بهترین توافق ممکن است و رأی نمایندگان مجلس، تنها خطر خروج بی‌توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد.

دو هفته پس ‌ازآنکه قانون‌گذاران انگلیس، پیش‌نویس توافقنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا را در یک رأی‌گیری تاریخی رد کردند، دیشب در چند رأی‌گیری جداگانه، دیدگاه خود را درباره آینده برگزیت اعلام کردند. در مهم‌ترین لایحه‌ای که موردحمایت دولت هم قرار گرفت، نمایندگان خواستار تغییراتی در بخش مربوط به آینده مرزی دو ایرلند شدند.

در پیش‌نویس توافقنامه برگزیت که دو ماه پیش از سوی دولت انگلیس و شورای اروپا به تصویب رسید، طرحی گنجانده‌شده که باید از بازگشت 'مرز سخت' بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند جلوگیری شود؛ به‌این‌ترتیب که اگر هرگونه توافق تجاری میان اروپا و انگلیس در آینده موفق به حفظ مرز به شکل کنونی نشود، طرح موسوم به «بک استاپ» برای جلوگیری از کشیده شدن یک مرز فیزیکی به اجرا درآید. بر این اساس، انگلیس موظف خواهد بود تا برای مدت محدودی در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند. اما مشکل اینجاست که خروج لندن از طرح یادشده مشروط به موافقت اتحادیه اروپا خواهد بود و به همین خاطر قانون‌گذاران انگلیسی دو هفته پیش به این توافقنامه رأی مخالف دادند.

یونکر در سخنان امروز خود تصریح کرد که مرز ایرلند، مرز اتحادیه اروپاست و ازاین‌جهت برای ما اولویت دارد. دونالد توسک، رئیس شورای اروپا هم گفته است که توافق به‌دست‌آمده 'قابل‌مذاکره مجدد' نیست و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز آن را 'بهترین توافق ممکن' توصیف کرد. رهبران جمهوری ایرلند هم تأکید داشته‌اند که با ایجاد محدودیت شدید مرزی با ایرلند شمالی مخالف هستند و به توافقی که شامل حفظ ارتباط ویژه بین دو بخش جزیره ایرلند نباشد رأی مثبت نخواهند داد.

«ترزا می» امروز طی سخنانی در پارلمان تصریح کرد که رأی دیشب نمایندگان مجلس به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و تلویحاً خواستار حمایت آنها از توافقنامه جدید او با اتحادیه اروپا شد. وی عنوان کرد که دولت تلاش‌های خود را برای رسیدن به توافق موردحمایت پارلمان دو برابر خواهد کرد اما با توجه به مخالفت‌های اروپا، کار او آسان نخواهد بود.

رئیس شورای اروپا عصر چهارشنبه با انتشار پیامی در توییتر خطاب به نخست‌وزیر انگلیس نوشت: موضع اروپا کاملاً روشن است و توافقنامه برگزیت قابل‌مذاکره نیست. ما دیروز فهمیدیم که انگلیس چه چیزی را نمی‌خواهد، اما هنوز نمی‌دانیم چه چیزی را می‌خواهد.

نخست وزیر انگلیس امروز موفق شد تا با رهبر اصلی‌ترین حزب دولت، «جرمی کوربین» که تاکنون حاضر به ملاقات «می» نبود، دیدار و درباره آینده برگزیت رایزنی کند. او پس ‌از این ملاقات در توییترش نوشت که ابهامات کوربین درباره آینده روابط اقتصادی انگلیس و اتحادیه اروپا را برطرف و بر لزوم حمایت از توافق جدید او با اروپا تأکید کرده است.

«می» پیش‌تر هم با سایر رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت هم دیدار و در همین رابطه رایزنی کرده است. به‌ این‌ ترتیب نخست‌وزیر جبهه خود را برای رسیدن به یک توافق جدید آرایش‌کرده و اینک توپ در زمین اروپایی‌هاست که در عمل از برگزیت بی‌توافق جلوگیری کنند.