توصیه مادورو به رئیس جمهور خودخوانده

 نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت خواست رویکرد و اقدامات کودتایی را کنار بگذارد و بیش از این به کشور آسیب وارد نکند.

مادورو در گفتگو با تلویزیونی اسپانیایی‌زبان «La Swxta» با بیان اینکه آمادگی گفتگو با مخالفان را دارد از گوایدو، سردسته مخالفان، خواست نسبت به آنچه که اکنون انجام می‌دهد بیشتر تأمل کند و گفت: اگر قصد مشارکت در مسائل کشور دارد، من آمادگی دارم رو در رو با هم گفتگو کنیم.

مادور همچنین خطاب به گوایدو افزود: «در ونزوئلا تنها یک رئیس‌جمهور بیشتر وجود دارد و قدرت اقتصادی، حاکمیتی و دیگر نهادهای قدرت نیز در اختیار اوست».

تنش اخیر در ونزوئلا پس از آن آغاز شد که خوان گوایدو، رئیس مخالفان دولت ونزوئلا در اقدامی غیرقانونی و با چراغ سبز آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای منطقه خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کرد. در حالی که مردم ونزوئلا چند ماه گذشته در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری با رأی قاطع، نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند. گوایدو همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی و ساختارشکنانه خود با انتشار پیامی تصویری از مردم ونزوئلا خواست علیه دولت قانونی این کشور به خیابان‌ها بیایند.

در حالی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی و منطقه خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده را رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌دانند که روسیه، ایران، چین، ترکیه، مکزیک، و کشورهای دیگر اعلام کردند نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

دیوان عالی ونزوئلا سه‌شنبه گذشته ضمن صادر کردن حکم ممنوع‌الخروجی گوایدو و اعمال برخی محدودیت‌های مالی، حساب‌های بانکی وی را نیز مسدود کرد. همچنین به درخواست دادستان کل ونزوئلا، تحقیقات قضایی درباره فعالیت‌های گوایدو علیه دولت منتخب این کشور و ارتباط وی با کشور‌ها و دستگاه‌های جاسوسی خارجی آغاز شد.